facebooktwittermail

Lantbruksmässan som trotsar pandemin

Världen över ställs mässor in eller blir helt digitala till följd av coronapandemin. Men den stora lantbruksmässan Beef Australia, med fokus på nötdjursproduktion, hölls som planerat förra veckan i Rockhampton, Queensland.

Under lantbruksmässan Beef Australia hålls flera uppvisningar och bedömningar av nötdjur.
Under lantbruksmässan Beef Australia hålls flera uppvisningar och bedömningar av nötdjur. FOTO: BEEF AUSTRALIA

Totalt samlade mässan 115 866 personer mellan 2 och 8 maj. Helt opåverkat av pandemin var arrangemanget, som hålls var tredje år, dock inte.

– Vi följer bland annat regeln om socialt avstånd, vilket innebär att bara ett visst antal besökare får befinna sig på en och samma plats samtidigt, och vi använder QR-koder för registrering, berättar Joanne Fricker, medieansvarig för Beef Australia, för ATL.

Förutom uppvisning och bedömning av kreatur har mässan fyllts av föredrag och samtal om framtiden för nötköttsproduktionen. Ett av dessa arrangerades av nätverket Queenslands kvinnor på landsbygden, QRRWN. Kvinnor från olika sektorer inom nötköttsbranschen hade bjudits in för att prata om sina erfarenheter. Bland annat diskuterades ledarskap och vikten av att få in även kvinnor på avlägsna gårdar på tyngre positioner i lantbruket.

115 866 personer besökte Beef Australia när mässan hölls 2–8 maj.
115 866 personer besökte Beef Australia när mässan hölls 2–8 maj. FOTO: BEEF AUSTRALIA

Bortskämda konsumenter - köttet billigt

Under en annan programpunkt intervjuades chefen för köttinköp på livsmedelsjätten Coles, Charlotte Gilbert. Hon sa till ABC Radio att hon vill se mer nötkött från mindre producenter i företagets livsmedelsbutiker.

– Om vi har en koppling till jordbruksmarken och gården som korna kommer ifrån så kan vi följa köttets bana och informera våra kunder om dess ursprung på ett annat sätt jämfört med kött från de stora producenterna, sa Charlotte Gilbert.

På agendan fanns även frågan om att sälja fler styckdetaljer till konsumenterna, från mule till svans. I Australien är konsumenterna bortskämda med förhållandevis låga priser på kött, men det håller på att ändra sig. Flera års torka har gjort att utbudet är mindre än efterfrågan och butikspriset på till exempel en rumpstek har stigit med cirka 30 procent jämfört med förra året.

– Eftersom köttet har blivit dyrare behöver vi ta till vara hela djuret, sa slaktaren Alison Meagher, känd för den breda australiska publiken som ”Butcher Girl Alison”.

Hon har arbetat inom köttbranschen i tjugo år och jobbar nu för att öka konsumenternas insikt om att andra styckdetaljer kan smaka precis lika bra som en T-benstek.

LÄS OCKSÅ: Bortsprunget får i Australien hittades efter flera år

Fakta: Nötköttsproduktionen i Australien

Nötköttsbranschen i Australien sysselsätter cirka 189 000 personer. 45 700 av dessa är nötköttsproducenter medan resterande utgörs av anställda på slakterier och folk ute i handeln.

I Australien finns cirka 24,7 miljoner nötkreatur.

Den totala omsättningen, inklusive exporten av levande nötkreatur, uppgick till motsvarande cirka 99 miljarder kronor finansåret 2019-2020.

Källa: Meat and livestock Australia