Ledordet för New Hollands uppgradering av sina rotortröskor är ”revelation”(uppenbarelse på svenska). Och visst är det något av en uppenbarelse att se den gula jättemaskinen ta sig fram över fältet. Samtidigt som det 12,5 meter breda skärbordet tuggar i sig vetestrå så flödar vetekärnor ur tröskans inre ner i spannmålsvagnen när den 14,5 kubikmeter stora spannmålstanken töms med en hastighet på 142 liter i sekunden.
Bättre flöde i New Hollands nya tröska
New Holland uppdaterar sina skördetröskor inför skördesäsongen 2018. ATL fanns på plats när den största tröskan, CR10.90, testades i på danska fält.
Under tömning och med halmhacken i drift så presterar motorn med 16 liters cylindervolym maxeffekten på 700 hästkrafter. Det är 47 hästkrafter mer än vad dagens CR10.90 klarar.
Ökad kapacitet
Det har blivit möjligt genom att flödet genom tröskan optimerats med en lång rad förfiningar från inmatningselevator över rotorerna till halmhacken. Ökad kapacitet är den vägledande uppenbarelsen för ingenjörerna när New Hollands CR-serie, som fortfarande omfattar sex modeller och där modellbeteckningarna är desamma som vid förra uppgraderingen för två år sedan.
Inmatningen till tröskverket, kallad dynamic feed roll, har förbättrats. Det är fler medbringare på kedjan och axeln genom inmatningsrullen har blivit kraftigare.
Mer utrymme för grödan
Tröskverket med tvillingrotorer är hjärtat i systemet och nyckeln till hög avverkning. Varianten med 22 tums rotorer har förstärkts på flera sätt. Slagorna på rotorerna är högre samtidigt som centrumrörets diameter har minskats. Det ger mer utrymme för gröda i själva rotorhuset och ökar genomströmningen. Variatorn till rotorerna har blivit bredare och fått större diameter. Det förlänger livstiden på drivremmen betydligt enligt företaget.
En av de större förändringarna, som dessutom är standard på alla sex modellerna, är ett nytt överbelastningsskydd på slagskon. Tidigare satt där brytbultar och att byta en brusten bult tog i alla fall en halv timme i anspråk. Nu är det en fjäderbelastad bult, hyggligt åtkomlig genom spannmålstanken, som står för skyddet. Vid en överbelastning utlöser säkringen och slagskon faller ned. Stoppet rensas och slagskon lyfts på plats med hjälp av elmotor. Stoppet är åtgärdat inom en minut enligt New Holland.
Att hacka och sprida halm och agnar drar en hel del effekt ur tröskan. Halmhacken roterar med högre hastighet och går mot kraftigare motstål, vilket ger jämnare hackning.
Spridningsutrustningen har också förfinats. Nu ska det gå att sprida materialet över hela skärbordsbredden, det vill säga som mest 45 fot.
Fräschare hytt
Även hytten har fått en uppfräschning med mera glasytor och bättre tätning. En ny körspak där alla funktioner under pågående drift ligger.
Hela armkonsollen har också utvecklats och flera nya funktioner är nu ställbara från hytten. Bland annat kan skärbordsvinkeln samt angreppsvinkeln på rotorernas halmskenor ställas från hytten.
Än så länge finns det bara en testtröska på skandinavisk mark, men försäljningen har startat och enligt firman har redan två tröskor sålts i Danmark för leverans inför skördesäsongen 2018.
Fakta: New Holland CR-serien, rotortröskor
CR7.90 CR8.80 CR8.90 CR9.80 CR9.90 CR10.90
Rotordiameter: 17 tum 17 tum 22 tum 22 tum 22 tum 22 tum
Rensyta, m2: 5,4 5,4 6,5 6,5 6,5 6,5
Maxeffekt, hk: 449 517 517 571 571 700
Tank, m3: 9,5 12,5 12,5 12,5 14,5 14,5
Tömning, l/s: 126 126 126 126 142 142
LÄS MER: Agco storsatsar på tröskor
PREMIUM: Läge att göra bra maskinaffärer i år
PREMIUM: Säkrar produktionen efter torkan