Amerikansk auktionsjätte till Sverige
Amerikansk specialist på maskinauktioner öppnar kontor i Jönköping och bra start för lastbilsförsäljningen. Det är två av veckans entreprenadnyheter i korthet.
Antalet nyregistreringar av tunga lastbilar ökade med 1,9 procent under första kvartalet jämfört med samma period i fjol. Totalt handlar det om 1 372 fordon. Nästan hälften av dessa, 662 stycken, var Scaniabilar.
Tvåan på marknaden, Volvo, fick ut 529 stycken. Trean Mercedes-Benz ligger långt bakom i registreringsstatistiken med sammanlagt 101 nya bilar under årets första tre månader, enligt statistik från Bil Sweden.
Amerikansk auktionsjätte öppnar i Jönköping
Den amerikanska auktionsjätten Ritchie Bros öppnar nu ett kontor i Jönköping, skriver Maskinentreprenören. Bolaget har anordnat maskinauktioner i över 60 år och är väletablerade i USA, Asien och Europa. I fjol sålde bolaget över 150 maskiner i Norden.
De första maskinerna har redan kommit till satellitanläggningen i Jönköping. Säljstart blir i maj.
– När vi nu har en anläggning i Sverige kan vi minska kostnaderna för transporter. Dessutom kan kunder som är intresserade av att innan de bjuder på auktionen komma hit och själva inspektera maskinen, på samma sätt som vi erbjudit kunderna att komma till anläggningen i Moerdijk under pandemiåret, säger företagets Sverigechef Peder Johansson, till Maskinentreprenören.
”Eldrivna lastbilar kan visst konkurrera”
Det är inte långt kvar till den punkt när eldrift är lönsammare än dieselmotorer för den tunga lastbilstrafiken. Det visar en studie från Stockholm Environment Institute som Dagens Industri rapporterat om.
Men det hänger på att det sker en rejäl utbyggnad av stationer för snabbladdning, både i Sverige och i Europa.
– För att var framtidssäkert så måste samhället se till att det finns kapacitet vid de stora transportstråken. Det här är en snabb utveckling. För bara några år sedan trodde ingen på detta. Nu är det i alla högsta grad relevant att bygga ut det, säger Olle Olsson, senior researcher på Stockholm Environment Institute, till DI.
Svenska batterier i Cats elgrävare
Batteritillverkaren Northvolt ska leverera litiumjonbatterier till Pon Equipment som är återförsäljare för Cat i Norge och Nederländerna. Första beställningen ska gå till 90 Z-line grävare i 12-tons respektive 25-tonsklasserna. Maskinerna ska levereras med början våren 2021. I tung grävning ska de klara av mellan 5 och 6 timmars drift. Maskinerna kan också köras kontinuerligt när de är anslutna till nätet.
– Vi är nu på vår tredje generation av våra elektriska grävmaskiner och ökar vår volym avsevärt. Att ha en lösningsorienterad leverantör som Northvolt, som ligger nära oss och viktigast av allt med en mycket tydlig hållbarhetsprofil i sin tillverkning av batterier, från råvaror till slutprodukt, stöder vår strategi, säger Erik Sollerud, verkställande direktör för Pon Equipment, till Svensk Verkstad.
CAT 323F Z-LINE
• Vikt: 28 ton.
• Drivs av en elmotor på 122 kW.
• Batteriet har en kapacitet på 300 kWh och väger 3,4 ton.
• Att ladda ett tomt batteri tar 6 timmar och då har det kapacitet för 5 till 7 timmars arbete.
Norska Veidekke, som köpt ett antal elgrävare, räknar med att varje maskin minskar bolagets utsläpp med 52 ton koldioxid per år.
Nytt däck för lastare med tunga jobb
BKT släpper nu ett nytt däck för hjul- och teleskoplastare som stadigt används för tunga jobb i krävande miljöer. Skid Max SR-Skidder är ett stålradialdäck som enligt tillverkaren har större tålighet mot punkteringar och förbättrat skydd mot stötar som kan skada fälgen. Materialblandningen ska också borga för hög motståndskraft mot nötning, god dragförmåga och lång livslängd. Däcket finns för närvarande i dimensionen 260/70 R 12.5 (10 R 16.5).
MISSA INGA NYHETER!
Vill du ha samtliga ATL:s teknik- och maskinnyheter direkt i din mejl? Gå bara in på atl.nu/nyhetsbrev/ och välj teknikbrevet. Då får du samtliga teknik- och maskinnyheter klockan 20.00 varje söndag.