Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 17 maj

    Traktorerna som klarar 100 procent HVO

    Med förnyelsebart bränsle i traktortanken är det möjligt att ta gårdens miljöarbete till nästa nivå. Men långt ifrån alla traktortillverkare erbjuder i dag den möjligheten med bevarade garantier, visar ATL:s kartläggning.

     Marianne Westmans familjeföretag har en stark miljöprofil sedan tidigare med ekologisk växtodling.
    Marianne Westmans familjeföretag har en stark miljöprofil sedan tidigare med ekologisk växtodling.

    När företrädarna för Vena Säby Lantbruk utanför Mellerud började sondera terrängen inför nästa stora traktorköp slogs man av att flera tillverkare inte erbjuder några modeller som kan köras med hundra procent HVO i tanken.

    – Sist vi köpte traktor köpte vi Fendt och det hade varit naturligt med en Fendt igen, men de har ingen traktor som klarar av detta. Det känns konstigt, och man undrar hur lång tid det ska ta för dem att godkänna detta, säger Marianne Westman som driver gården tillsammans med sina föräldrar.

    Eftersom målet är att bryta fossilberoendet körs redan gårdens bilar på biogas, och att byta till en traktor som kan köras på HVO är därför ett naturligt nästa steg, enligt Marianne Westman. Eftersom Fendt inte kan leverera det hon vill ha räknar hon i stället med att rikta blickarna mot andra märken.

    – Troligtvis är det Valtra som ligger närmast, säger hon.

    Vid sidan av Valtra, som klarar bränslet fullt ut, är det bara återförsäljaren för Massey Ferguson som uppger att alla modeller med Agco-power-motorer ska klara ren HVO.

    Här har Valtra dessutom profilerat sig genom att tanka upp alla sina traktorer med HVO när de provkörs på fabrik. Claas och Fendt har däremot inte godkänt bränslet, och i Fendts fall är det oklart om det finns några sådana planer, enligt Per-Ove Flink på Lantmännen Maskins säljsupport.

    – Det kan vara så att HVO används mer här uppe i norr än i övriga Europa, och tydligen ska det skilja i densitet. Därför måste man säkerställa att bränslet fungerar i alla situationer, säger han.

    LÄS OCKSÅ: Lyckat biogastest med traktor

    Instruktionsboken

    Deutz-Fahrs återförsäljare svarar mer kryptiskt på frågan och meddelar att den som vill köra på hundra procent HVO måste uppfylla specifikationerna i instruktionsboken. Där står det klart och tydligt att fordonen ska köras på UNI EN 590:2010 eller ASTM D D975-14 klass 2-D S15.

    Problemet är bara att ren HVO har en egen standard som heter EN15940, och står inte den nedtecknad i instruktionsboken är man i stället hänvisad till låginblandning av HVO eller RME, enligt bränslebolaget Preem.

    LÄS OCKSÅ: ATL TV: Tio traktortester

    NH ger rött ljus

    Även giganten John Deere hänvisar till instruktionsboken, och klargör att företaget inte kan svara generellt på frågan, utan att varje ärende hanteras från fall till fall utifrån den tilltänkta dieseloljans egenskaper.

    New Holland erbjuder å sin sida full kompatibilitet i de mindre modellerna T3F, TD3.50 samt i Boomer 20/25 och 30-50. Men på grund av de höga utsläppskraven för Tier4A och B, är övriga modeller inte byggda för att klara bränslealternativet.

    Till saken hör också att många kör sina traktorer på ren HVO utan att de är godkända för detta. Men det är inget fullgott alternativ för Marianne Westman.

    – Det gör vi redan med de gamla, och det finns tydligen garantiavtal som man kan köpa till från bränsleleverantörerna. Men med en ny skulle det inte kännas så bra om garantin inte gäller, säger hon.

    Fakta: Så säger övriga

    Zetor: Tillåter inte 100 procent HVO.

    Kioti: Har flera kunder som använder HVO, men bolaget lämnar inga garantier för detta på grund av att HVO-dieseln inte uppfyller bränslenormen.

    Case IH har inte återkommit.

    Många gör egna experiment med HVO. Här kör Svante Axelsson en Grålle på bränslet. 

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen