Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 11 juni

    Dyrare för törstiga bilar

    Törstiga bilar med stora utsläpp åker på en rejäl skattesmäll från och med den 1 juli i år. Köper du en ny dieseldriven pickup till gården efter halvårsskiftet kan du räkna med minst fördubblad fordonsskatt.

    Regeringens nya bonus-malussystem införs den 1 juli. Den som köper en ny bil med låga utsläpp efter halvårsskiftet får en bonus på mellan 10 000 och 60 000 kronor. Batteridrivna nollutsläppsbilar får den högsta bonusen. Törstiga bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer faller in under begreppet ”malus” och bestraffas med högre fordonsskatt de närmaste tre åren. För tjänstebilsföraren höjs också förmånsvärdet.

    Den mest omtyckta arbetshästen på gården, pickupen, ligger inte bra till i det nya bonus-malussystemet. För en ny dieseldriven pickup blir bilskatten omkring 130 procent högre än tidigare efter den 1 juli. Det innebär förstås att det blir väldigt besvärligt för en lantbrukare, som oftast är i behov av både fyrhjulsdrift och hög markfrigång, att byta till ett nytt fordon i flera år framåt.

    – Det är verkligen ett systemskifte det handlar om. Bonus-malus är ett hastverk där regeringen inte riktigt satt sig in i hur det fungerar på landsbygden. För lantbrukaren som behöver arbetsfordon med utrustning som är anpassad till verksamheten kommer det här att bli riktigt dyrt, säger Ronny Svensson, vd för Ynnor och expert både på tjänstebilsregler och bonus-malus.

     För en Toyota Hilux blir fordonsskatten 13 785 kronor per år, enligt Transportstyrelsens preliminära beräkningar.
    För en Toyota Hilux blir fordonsskatten 13 785 kronor per år, enligt Transportstyrelsens preliminära beräkningar.

    Ett a-lag och ett b-lag

    Det brinner ordentligt i knutarna för den som fortfarande inte beställt sin nya firmabil – i praktiken är det för sent att köpa en dieseldriven pickup som hinner registreras innan den 1 juli och därmed skulle slippa skattehöjningen. Och alternativ som skulle kunna ge en bonus efter halvårsskiftet är i princip omöjliga att hitta. Några eldrivna pickuper finns inte i nuläget, om man inte räknar till exempel Renaults specialbygge Kangoo ZE pickup. Men den har begränsad räckvidd, lång laddtid och ett högt cirkapris. Isuzu D-Max kan få batteridrift inom ett par år, och Teslas vd har utlovat en eldriven pickup inom nära framtid – så visst kan det finnas köpläge för den som har gott om pengar, om nu de här två dyker upp på den svenska marknaden. Elbilar är fortfarande dyra och pickuper stora och tunga – det sistnämnda ställer stora krav på batterikapaciteten och kostar förstås på. Det är inte så många biltillverkare som är redo att ta sig an den utmaningen i en tid när det lönar sig mer att satsa på stora serier av små bilar med slimmade motorer.

    – Konsekvensen av bonus-malus för landsbygden blir troligen att man köper begagnat eller behåller den bil man har. Det innebär i praktiken att Sveriges bilflotta blir indelat i ett a- och ett b-lag, och det tror jag inte att S och MP velat skapa, säger Ronny Svensson och pekar på ytterligare ett dilemma med regeringens hopp om lågutsläppsbilar på landet:

    – Det är ont om laddstolpar utanför städerna och gaspumpar finns knappt utanför de stora stråken.

     En Volkswagen Amarok.
    En Volkswagen Amarok.

    Risk att förnybara HVO-dieseln blir en bristvara

    Regeringen fick en hel del kritik när förslaget om bonus-malussystemet var på gång. Både LRF och Transportföretagen tyckte bland annat att regeringen borde fokusera mer på hur bilarna används och vilka som egentligen körs i städer. Dessutom ville remissinstanserna stötta forskningen för få en större produktion av grödbaserat bränsle i Sverige. Efter den 1 juli måste mackarna erbjuda 19,3 procent iblandning av biodrivmedel i dieseln, och det finns en risk att den förnybara HVO-dieseln blir en bristvara.

    – Det kommer att bli uppenbart att man straffar folk som behöver arbetsfordon och jag förväntar mig nog att regeringen gör någon form av korrigering av detta i höst, säger Ronny Svensson.

    Om inga förändringar sker måste lantbrukaren förmodligen kompromissa och fundera på om den befintliga pickupen ska begränsas till gårdens arbetsuppgifter, och frakten av personer ske i en ny och miljövänligare bil efter den 1 juli. En laddhybrid eller gasbil med dragkrok till exempel – då går det ju också att hänga på ett släp. Laddhybriderna Mitsubishi Outlander PHEV och Audi Q7 E-tron samt gasbilen Suzuki Vitara CNG har alla dragkapacitet. Även elbilen Tesla Model X kan dra tyngre släp.

     Laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV har dragkapacitet.
    Laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV har dragkapacitet.

    Det finns också transportbilar som till exempel nya Nissan e-NV200 att fundera över. Allt beror på vilken verksamhet du har och hur kvaliteten på vägarna runt gården ser ut. Behövs det fyrhjulsdrift och hög markfrigång året om? Möjligen går det att komplettera pickupen med en lågutsläppsbil som ger bonus, lägre förmånsvärde och minskade bränslekostnader på kuppen.

     Nya Nissan e-NV200 är ett alternativ till transportbil.
    Nya Nissan e-NV200 är ett alternativ till transportbil.

    LÄS OCKSÅ: Här är listan – så slår pickupskattenLÄS OCKSÅ: Nytt regeringsförslag kring bonus-malus

    Bonus-malus

    Regeringens bonus-malus system ska gynna en omställning till en miljövänligare fordonspark i Sverige. De nya reglerna gäller från den 1 juli i år och berör personbilar, lätta lastbilar och bussar upp till 3,5 ton. För nya bilar som registreras efter den 1 juli innebär bonus-malus i korthet:

    – Bilar som bara släpper ut mellan 0-60 gram koldioxid per kilometer får en bonus. Nollutsläppsbilar (elbilar) får en bonus på 60 000 kronor. Bonusen minskar i en fallande skala (baserat på varje gram koldioxid bilen släpper ut). En bil som släpper ut 60 gram CO2 per kilometer får en bonus på 10 000 kronor.

    – Gasbilar får en fast bonus på 10 000 kronor.

    – Bonusen betalas ut sex månader efter inköpet.

    – Bilar som släpper ut mer än 95 gram CO2 per kilometer (malus) får höjd fordonsskatt i en stigande skala (baserat på hur många gram bilen släpper ut). Varje gram mellan 95 och 140/km kostar 82 kronor extra/år. Från 140 gram CO2/km och uppåt kostar det 107 kronor extra per gram. Den höjda fordonsskatten gäller i tre år.

    – Dieseldrivna bilar får också ett miljötillägg på 250 kronor och ett bränsletillägg på 13,52 kronor per gram.

    – För bilar som drivs av etanol (E85) eller gas blir det ingen skattehöjning.

    – Bilar som ligger i den ”neutrala” zonen mellan 60 och 95 gram CO2 per kilometer berörs inte av skattehöjningarna men får heller ingen bonus.

    – Den femåriga skattebefrielsen för ”miljöbilar” tas bort.

    – Enligt beräkningar kommer skatteintäkterna från ”malus”-bilarna att ge 2,6 miljarder kronor mer i statskassan för 2018 och 2019.

    Så dyrt blir det

    Fordonsskatten/år efter den 1 juli, enligt Transportstyrelsens preliminära beräkningar:

    Nissan Navara, 11 375 kr

    Mitsubishi L200, 12 098 kr

    Toyota Hilux, 13 785 kr

    Volkswagen Amarok, 13 303 kr

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen