Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Teknik 13 september

    Självkörande lastskepp snart här

     Yara Birkeland.
    Yara Birkeland. FOTO: Yara

    Flera tester med självkörande båtar för kommersiellt bruk genomförs just nu i Norden. Inom en nära framtid kan obemannade lastskepp börja att ta över varutransporter, skriver nyhetsbyrån Associated Press.

    I Köpenhamn har Rolls-Royce under året visat upp en fjärrstyrd bogserbåt. Längst Finlands västkust liksom i Trondheims fjord har offentligt sanktionerade testzoner för självstyrande båtar satts upp.

    Eldrivet lastskepp

    Det norska gödselbolaget Yara jobbar samtidigt med maskinteknikfirman Kongsberg Maritime. Tillsammans driver de ett projekt som har syftet att ersätta vissa lastbilstransporter med ett eldrivet lastskepp som ska operera mellan tre närliggande norska hamnar. Efter testturer under 2018 planeras det för en fjärrstyrd verksamhet under 2019 och sedan helt automatisk båttransportering till 2020.

    Det ser därmed ut att kunna gå klart snabbare att sjösätta verksamheter med självstyrande båtar, jämfört med projekt med självkörande bilar som inte kan väntas på vägarna på flera år. Då många båtar redan har elektroniska kontrollsystem “skulle det vara lätt att göra dem självnavigerande genom att helt enkelt lägga till några sensorer och artificiell intelligens”, säger Carlo Ratti, professor på MIT, till Associated Press.

    Mer effektivt



    Nyckelprinciperna för självstyrning är desamma oavsett om det rör sig om båtar eller bilar. Men avsaknaden av sådant som fotgängare och cyklister som stör medför, enligt Carlo Ratti, att självstyrd båtnavigering kan vara klart mer okomplicerat än motsvarande bilkörning.

    På de självstyrda båtarna kan vidare ytorna användas mer effektivt då det inte längre krävs någon plats där sjömän kan äta och sova. Kaptener som fjärrstyr båtar kan vidare övervaka flertalet båtar samtidigt.

    Bland utmaningarna med utvecklingen mot obemannade skepp nämns en ökad sårbarhet mot pirater och stölder samt risken för att fjärrsystemen hackas. Den Internationella sjöfartsorganisationen har inlett en tvåårig utredning rörande säkerhet och miljöpåverkan från självstyrda skepp.

    LÄS MER: Mineralgödsel fraktas på elfartyg

    Till toppen