Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 mars

    Säljarna tillbakavisar höga prutmånerna

    Svårvärderade inbyten och ökad risk för maskinras är två förklaringar som slår direkt mot förhandlingsutrymmet, enligt säljare som ATL har pratat med.

     Anders Fridlund, marknadschef på Lantmännen Maskin.
    Anders Fridlund, marknadschef på Lantmännen Maskin. FOTO: RICKARD NILSSON

    Säljarnas höga prutmåner kan upplevas som orättvisa. Men fenomenet tonas ner av branschföreträdare som tidningen har pratat med.

    – 18 procent är något som jag inte känner igen. Pratar vi listpriser så är det en annan femma, det vill säga att det finns ett listpris som ofta ligger väldigt högt, säger Anders Fridlund, marknadschef på Lantmännen Maskin.

    LÄS MER: Så mycket kan du spara på att prutaLÄS MER: Hela listan: Här är ATL-läsarnas prutmåner

    Bengt Jordy, som var mångårig medarbetare på svenska John Deere fram till 2006, och sedermera säljare på OP Maskiner fram till pensionen, är inne på samma linje:

    – Går man till ett seriöst företag och får 30 procent rabatt så undrar man ju var botten är. Men står de fast vid sitt utgångspris hur mycket man än försöker pressa dem så är det ju seriöst, säger han och fortsätter.

    – Återförsäljarmarginalen på min tid var mellan 22 och 30 procent, och för att överleva var man tvungen att göra ett påslag på minst tolv procent. Då gick man inte med vinst, men man förlorade inga pengar heller, säger han.

    LÄS ÄVEN: Dolda kostnader med att skippa plogen

    Inbyten komplicerar

    Framför allt framhåller säljarna att affärerna ofta blir komplicerade när det finns inbyten inblandade. För att slippa gå på minor som genererar stora reparationskostnader måste man skapa marginaler.

    – Det är ett dilemma som kommer finnas i alla tider. Det finns ett bruttopris och ett fast pris med marginaler, där allt som köpes bygger på förhandlingar. Det är inte som när man köper en kavaj, säger en säljare som vill vara anonym.

    LÄS ÄVEN: ATL-TV provkör nya Valtran

    Hård konkurrens

    Däremot kan det finnas utrymme för stora outtalade rabatter om generalagenten vill stötta en viss modell eller ett visst inbytesfabrikat, säger Bengt Jordy. Likaså kan det finnas ett större förhandlingsutrymme på säsongsvaror som tröskor om man är ute i god tid, och på lagervaror som har köpts in till en mer förmånlig växelkurs. Dessutom blir prissättningen traditionellt sett lägre på demomaskiner, vilket ibland slår direkt mot försäljningsresultatet, enligt Anders Fridlund.

    – Jag menar att vi har så hög konkurrens att man gärna går ner mer i pris än vad som är lönsamhetsmässigt riktigt. Situationen i dag gör att många håller sig med demomaskiner som man sedan tvingas sälja billigt, säger Anders Fridlund.

    LÄS ÄVEN: Bättre flöde i New Hollands nya tröska

    Till toppen