Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Teknik 16 juli

    Nu är elbilen är här på allvar

    Klimathot, höjda skatter och stigande drivmedelspriser, att elbilen kommer att vara en viktig del av framtidens transportlösningar står utom allt tvivel. ATL provkör 2017 års mest praktiska elbil – suven Tesla Model X.

     Priset för Tesla Model X 100 D är 1 222 900 kronor inklusive moms.
    Priset för Tesla Model X 100 D är 1 222 900 kronor inklusive moms. FOTO: Anders Helgesson

    Om den nära fem meter långa och lätt kutiga karossen är snygg eller inte är upp till betraktaren att avgöra, men den höga karossen ger en rymlig kupé. Att öppna dörrarna till baksätet är en show. Elmotorer och sensorer öppnar dörrarna uppåt och utåt i en fågelvinges liknande rörelse.

    Model X finns med plats för fem, sex eller sju åkande. Tesla hävdar att de unika dörrarna gör det lättare att kliva in i baksätet, en fördel som i mitt tycke väger lätt då vatten och snöslask droppar ned på passagerare på väg ur eller in i bilen samt att det inte går att använda traditionella taklastningslösningar så som takbox.

    Med tredjeradens stolar nedfällda i bagagerumsgolvet ryms mycket last, men märkligt nog saknas lastsförskjutningsnät. I fem- och sjusitsiga versioner hindrar baksätets ryggstöd lasten från att komma rutschande in i kupén, så inte i bilar med sex stolar…

     Orestanda: 0-100 km/h: 5,0 sekunder.
    Orestanda: 0-100 km/h: 5,0 sekunder. FOTO: Anders Helgesson

    Det finns också ett mindre lastutrymme under ”motorhuven”.



    Instrumentpanelen är sobert minimalistisk, alla bilens funktioner så som klimatanläggning, stereo, navigation och taklucka styrs från den 17-tum stora pekskärmen.

    Efter viss tillvänjning känns funktionerna både logiska och lätta att sköta. Kvalitetsintrycket är bra men det är en bit kvar till de fossildrivna konkurrenterna från exempelvis Audi och Mercedes.

    Batteriet på antingen 75 eller 100 kWh ryms i bilens bottenplatta. Det större batteriet ger en teoretisk räckvidd på över 56 mil.

    I praktiken räcker strömmen till omkring 35-40 mil räckviddsångestfri körning. Med ett vanligt hushållsuttag (10 Ampere, enfas) tar det omkring två dygn att ladda batteriet. Med 16 Ampere tre-fas cirka 12 timmar. För längre resor har Tesla ett nätverk av snabbladdare, ”Superchargers”. I Sverige finns det idag ett 20 tal stationer.

     Model X finns med plats för fem, sex eller sju åkande.
    Model X finns med plats för fem, sex eller sju åkande. FOTO: Anders Helgesson

    En Supercharger laddar batteriet till cirka 80 procent på runt 30 minuter. De sista 20 procenten tar ytterligare 30 minuter. Idag är det möjligt att köra från Nordkap till Gibraltar enbart med hjälp av Superchargers.

    Den provkörda Model X 100D versionen accelererar från 0–100 km/h på fem sekunder. En utmärkt siffra för en 2,5 ton tung bil. Eftersom det saknas en växellåda i traditionell mening sker sprinten helt utan ryck eller knyck. Känslan är inte helt olik en flygplansstart.

    Ute på favoritvägens slingrande asfalt rör sig Model X oväntat spänstigt. Förklaringen ligger i greppvänligt breda däck och den låga tyngdpunkten. Med det sagt; likt flertalet suvar i den här storleksklassen föredrar Model X raka vägar före kurvkalas.

    Model X har utrustats med en mängd kameror, sensorer och radar för att kunna vara delvis självkörande. Så länge föraren har en hand på ratten kan bilen hålla avståndet till framförvarande samt hålla bilen i sin fil. Funktionen fungerar förvånansvärt väl, framför allt vid motorvägskörning.

     Kan spetsas. Efter viss tillvänjning känns funktionerna både logiska och lätta att sköta. Kvalitetsintrycket är bra men det är en bit kvar till de fossildrivna konkurrenterna från exempelvis Audi och Mercedes.
    Kan spetsas. Efter viss tillvänjning känns funktionerna både logiska och lätta att sköta. Kvalitetsintrycket är bra men det är en bit kvar till de fossildrivna konkurrenterna från exempelvis Audi och Mercedes. FOTO: Anders Helgesson

    Hög sittposition, bekväma stolar med bra inställningsmöjligheter ger ett avspänt och bekvämt resande. I låga hastigheter är kupén knappnålstyst.

    Det enda som hörs är klimatanläggningen och ett futuristiskt vinande från elmotorerna. I landsvägshastighet blir väg- och vindljud relativt påtagliga, det finns fossildrivna konkurrenter som lyckats avsevärt bättre. Trots ställbar luftfjädring och en tjänstevikt på modiga 2,5 ton har Model X svårt att filtrera bort mindre gupp och ojämnheter.

     Model X är marknadens första elbil som får dra tyngre släp.
    Model X är marknadens första elbil som får dra tyngre släp. FOTO: Anders Helgesson

    Model X är marknadens första elbil som får dra tyngre släp, beroende på utförande upp till 2 250 kilo. Att precisionsmanövrera med släpvagn är en fröjd tack vare elmotorernas omedelbara kraft, fyrhjulsdrift och välavstämd antispinnfunktion.

    Att köra en längre sträcka med släp torde dock bli ett tidskrävande äventyr. För det första ökar energikonsumtionen avsevärt.

    För det andra är en majoritet av Teslas Supercharger stationer utformade för att bilen ska backas på plats vilket innebär att släpet måste kopplas av före laddning…

     "Eftersom det saknas en växellåda i traditionell mening sker sprinten helt utan ryck eller knyck. Känslan är inte helt oliken flygplansstart."
    "Eftersom det saknas en växellåda i traditionell mening sker sprinten helt utan ryck eller knyck. Känslan är inte helt oliken flygplansstart." FOTO: Anders Helgesson

    För tre, fyra år sedan var elbilen något av en kuriositet på svenska vägar. De fåtal som fanns hade kraftigt begränsad räckvidd och en formgivning som innebar en hel del praktiska eftergifter. Tesla Model X visar att elbilen är redo att fylla den fossildrivna bilens roll fullt ut.

    Tesla Model X 100 D

    Pris: 1 222 900 kronor (inkl. moms).

    Motor: El. Effekt: 525 hk.

    Förbrukning: 20,8 kWh/100 km.

    CO2: 0 g/km.

    Prestanda: 0-100 km/h: 5,0 s.

    Toppfart: 250 km/h.

    Mått: Längd 504 bredd 207 cm, höjd 168 cm.

    Max dragvikt: 2 250 kg.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på ATL.nu så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen