Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Teknik 12 september

    Lanserar vagn med bandställ

    Ivarssons i Metsjö kommer nu med en flakväxlarvagn med bandställ i stället för hjul.

     Med band på vagnen kan marktrycket minskas.
    Bild 1/3 Med band på vagnen kan marktrycket minskas. FOTO: Ivarssons i Metsjö
     Metsjövagnen med bandställ är något lägre än den med hjul, vilket underlättar vissa moment.
    Bild 2/3 Metsjövagnen med bandställ är något lägre än den med hjul, vilket underlättar vissa moment. FOTO: Ivarssons i Metsjö
     Med lastväxlare kan vagnen användas till olika saker.
    Bild 3/3 Med lastväxlare kan vagnen användas till olika saker.

    – Det har varit mycket förfrågningar om att minska markpackningen, säger Loa Ivarsson hos tillverkaren.

    Efterfrågan på vagnar med mindre marktryck har fått östgötaföretaget att ta fram vagnen Metaflex 60-75 Bandställ. Den första vagnen byggdes till en äggproducent i närheten av Metsjö som främst använder den till spannmålstransporter i fält.

    – Det är samma chassi och egentligen samma tänk som med de vanliga vagnarna. Det blir en bra funktionalitet eftersom man kommer ned lite i höjd. Man blir också av med en del av axelkonstruktionen.

    Vem kommer att vara intresserad av den här?



    – Det är nog mycket bönder som kör i lite känsligare marker. Flakväxlare går ju också att använda till många olika saker.

    Bandställen är 283 centimeter långa och 76 centimeter breda. Hela vagnen blir därför också 28 centimeter bredare än motsvarande variant med hjul. Egenvikten är 7,9 ton, något lägre än vagn med hjul, vilket också innebär att nyttolasten kunnat ökas något till 28,4 ton.

    Även bandvarianten går att få med Ivarssons multidrag, grönfoderhack och flishugg från Bruks.

    Får dras i 40 kilometer i timmen

    På väg får vagnen dras i 40 kilometer i timmen. Bandställen har ingen drivning eller fjädring och vid längre körningar än 20 minuter på landsväg måste man låta banden svalna.

    – Men de som köper denna tänker jag är sådana som kör mycket i terräng, säger Loa Ivarsson.

    Kostar den mera än en vagn med hjul?

    – Det blir lite dyrare men inte så mycket. Hjul är ju också dyra.

    När går den att köpa?

    – Vi bygger egentligen bara på beställning och det tar ungefär ett halvår att bygga den.

    LÄS MER: El ger plogen extra kraftLÄS OCKSÅ: Passionerade bönder söks av butiken utan ”fejkmat”PREMIUM: Svag dollar påverkar affärernaPREMIUM: Allt svårare sälja lövvirket

    Kommentarer

    Genom att kommentera på ATL.nu så godkänner du våra regler.

    Till toppen