Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 11 oktober

    Fossilfritt är en kostnadsfråga

    En 20 år gammal Case IH Magnum traktor har körts med hälften fossilfritt bränsle under säsongen 2017. Detta för att ägaren har skrivit på en utmaning om att köra med minst 50 procent fossilfritt bränsle.

    Peter Borring är ordförande för LRF i Östergötland och den som äger Case IH traktorn. Östergötland var den första LRF-regionen i Sverige att anta utmaningen om att använda 50 procent fossilfria drivmedel i traktorerna senast år 2020. Nu har det gått sex månader sedan utmaningen började.

     Den 20 år gamla Case IH Magnum traktorn går numera med 50 procent förnyelsebart bränsle på gården hos Peter Borring.
    Den 20 år gamla Case IH Magnum traktorn går numera med 50 procent förnyelsebart bränsle på gården hos Peter Borring. FOTO: Niklas Larsson

    LÄS MER: Bakslag för HVO

    Bränslet som använts i gårdens maskiner under årets säsong heter Preem evolution diesel + och finns på den mack där Peter Borring brukar passera. Enligt Preem innehåller bränslet minst 50 procent förnyelsebara råvaror och då främst tallolja. Under säsongen har gårdstanken fyllts två gånger med samma bränsle från en återförsäljare.

    Vet du vad det är som du tankar varje gång?

    – Nej, det vet jag inte, jag får lita på Preems specifikation. Hur mycket som är HVO och tallolja vet jag inte men däremot så ska det väl vara någonstans max sju procent RME.

    Har du märkt några skillnader i prestanda och har det varit driftstörningar?

    – Nej, vi har inte gjort några noggranna mätningar under året och det skulle inte bli helt rättvist då jag bytt kultivator som Magnumen går för och så har jag bytt en Valtratraktor mot en Claas. Så jag har inte haft samma traktorer. Men min tydliga känsla är att jag inte kan se att bränsleförbrukningen har ökat.

     Den 6 april i år undertecknade Peter Borring en utmaning om att köra med hälften fossilfritt bränsle i traktorn. Svante Axelsson från Fossilfritt Sverige tog emot löftet.
    Den 6 april i år undertecknade Peter Borring en utmaning om att köra med hälften fossilfritt bränsle i traktorn. Svante Axelsson från Fossilfritt Sverige tog emot löftet.

    ”Fått många frågor”

    Peter Borring har gjort en slutsats efter säsongen med utmaningen om att tanka hälften fossilfritt:

    – Jag har fått mycket frågor från andra regioner, några har hoppat på, de flesta har ju valt att inte göra det. Man gör det av två skäl som jag ser det. Det ena är tillgången på bränsle som jag kan ha väldig respekt för och det andra är att man är rädd för att det här ska driva kostnader.

    LÄS MER: Därför tvekar jättarna om elpickuper

    Vad vill du att de styrande ska ge till lantbrukarna för att öka viljan att tanka mer fossilfritt?

    – Det är mycket enkelt, en drivmedelsbonus där man tittar på vad en dansk lantbrukare betalar för fossil diesel. Och så tittar man på skillnad i kostnad för svenska lantbrukare. Då får man antingen sänka skatter eller ge en drivmedelsbonus till den som kör förnybart. Ju högre andel förnybart, desto högre drivmedelsbonus.

    Fossilfri utmaning

    LRF Östergötland och Fossilfritt Sverige utmanar alla andra regionförbund inom LRF att sätta upp målet att 50 procent av deras företagsmedlemmar ska köra sina traktorer på 50 procent fossilfria drivmedel senast år 2020. Målsättningen gäller under rådande skatteregler och nuvarande förutsättningar.

    Regionförbund som har antagit utmaningen: LRF Jönköping, LRF Södermanland, LRF Örebro, LRF Östergötland

    Källa: Fossilfritt Sverige

    LÄS OCKSÅ: Här är listan – så slår pickupskattenLÄS OCKSÅ: Indisk eltraktor ska erövra världenLÄS OCKSÅ: Tröskan som fått nytt liv som nostalgikick

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    ATL Premium
    99:-/mån
    • 3 månader för 297 kr (99kr/mån)
    • Ingen bindningstid
    • Missa inget viktigt!
    Till toppen