Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 9 februari

    Ford Ranger – tung men rejält med drag

    Ford har klättrat i registreringsstatistiken med sin pickup och knep andraplatsen 2017 med 1 570 registreringar. Det är en pickup som attraherar med riklig och utrustning och med en lastförmåga bland de bättre på marknaden.

     Ford Ranger är en storsäljare med generös utrustning men med något törstig motor
    Bild 1/6 Ford Ranger är en storsäljare med generös utrustning men med något törstig motor
     Det finns gott om eluttag till och med på flaket!
    Bild 2/6 Det finns gott om eluttag till och med på flaket!
     Snygg och modern instrumentering. I kupén finns hyfsat med förvaringsutrymmen som också är upplysta.
    Bild 3/6 Snygg och modern instrumentering. I kupén finns hyfsat med förvaringsutrymmen som också är upplysta.
     Det är något trångt i baksätet om man är storvuxen som jag, trots att ryggstöden för framstolarna har urtag för benen.
    Bild 4/6 Det är något trångt i baksätet om man är storvuxen som jag, trots att ryggstöden för framstolarna har urtag för benen.
     Drivkällan på testbilen är en 3,2 liters femcylindrig motor med en effekt på 200 hästkrafter. Den har bra drag, men tyvärr lite väl törstig.
    Bild 5/6 Drivkällan på testbilen är en 3,2 liters femcylindrig motor med en effekt på 200 hästkrafter. Den har bra drag, men tyvärr lite väl törstig.
     Rangern klarar inte palltestet men plus för bra lastförmåga och bra surrningsanordningar, inklusive rails på sidorna av flaket.
    Bild 6/6 Rangern klarar inte palltestet men plus för bra lastförmåga och bra surrningsanordningar, inklusive rails på sidorna av flaket.

    Ranger är en pickup som definitivt syns med sin lite tvära, trubbiga front. Ett maximalt vaddjup på 800 millimeter skvallrar om ett högt chassi. Det känns som att kliva upp när man tar plats i förarsätet.

    Kupén erbjuder generösa utrymmen i framsätet. Man sitter bra och framstolarna är bekväma och lagom skålade. Utrymmet i baksätet är i trängsta laget och man ska nog inte åka längre sträckor med fullvuxna personer i baksätet.

    Interiören känns modern och fräsch. Sätena har en snygg färgsättning som matchar bilens lackering. Centralt är en 8-tums infoskärm med navigation och backkamera som erbjuder ett stort siktfält bakåt. En sak jag fastnar för är bilens blå interiörbelysning som lyser upp kupéutrymmet. Två eluttag och två USB-uttag invändigt på instrumentpanelen kompletteras av ett eluttag på lastflaket. På utrustningslistan finns ett 240-volts uttag i kupén!

    Pigg och snabb

    Motorn i den Ranger vi provar är femcylindrig med en cylindervolym på 3,2 liter. Den har en effekt på 200 hästkrafter och ett vridmoment på hela 470 newtonmeter. Den är pigg och accelererar snabbt utan ansträngning upp till motorvägsfart. Motorljudet är speciellt, lite rått och andas kraft. Baksidan av myntet med den stora motorn är en bränsleförbrukning som vid blandad körning landar på 0,88 liter per mil, sämst i klassen. Detta är också något som får konsekvenser när de nya skattereglerna införs vid halvårsskiftet.

    Provbilen är utrustad med en sexväxlad automatlåda. Här ligger en del av förklaringen till den högre bränsleförbrukningen, eftersom automatlådan har en högre utväxling. Vill man åka snålt är den manuella växellådan att föredra.

    Trevlig bekantskap

    Rangern är en tung bil med den stora motorn. För att inte lastvikten skall bli alltför lidande är totalvikten 3 200 kilo. Det gör att lastförmågan med dubbelhytt varierar mellan 1 072 och 914 kilo beroende på modell. Släpvagnsvikten är 3 500 kilo men här är den tillåtna tågvikten på 6 000 kilo en begränsande faktor. Ska man dra tungt blir det inte många kilo kvar att lasta på flaket.

    Ford Ranger är definitivt en trevlig bekantskap. Den ger ett sobert intryck med en omfattande utrustning. Vägegenskaperna är goda och den är trevlig att köra. Men den törstiga motorn drar ner omdömet och får konsekvenser med de skatteregler som börjar gälla för bilar som levereras efter halvårsskiftet.

    Ford Ranger

    PLUS

    Kraftfull motor

    Omfattande utrustning

    Hög lastförmåga

    MINUS

    Hög bränsleförbrukning

    Något trång i baksätet

    LÄS OCKSÅ: Nya Discovery under den vattenkammade ytanLÄS OCKSÅ: En debutant i första klassLÄS OCKSÅ: Ny pickup från FrankrikeLÄS OCKSÅ: Volvo V90 CC – en kombi för friluftsälskaren

    Fakta: Ford Ranger “Wildtrack” (provad bil)

    Motoreffekt: 200 hk

    Antal cylindrar/volym: 5/3,2 l

    Vridmoment: 470 Nm

    Volym bränsletank: 80 l

    Transmission: 6-stegs automat, lågväxel

    Bränsleförbrukning (blandad körning): 8,8 l/100 km

    CO2-utsläpp: 231 g/km

    Miljöklass: Euro 6

    Tjänstevikt: 2 286 kg

    Maxlast: 914 kg

    Totalvikt: 3 200 kg

    Pris: 340 920 kr exkl. moms

    Fordonsskatt: 7 204 kr

    Släpvagnsvikt: 3 500 kg

    Tågvikt: 6 000 kg

    Garanti och service

    Fem år/15 000 mil nybilsgaranti

    Tolv års rostskyddsgaranti

    Service: 3 000 mil/24 månader

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen