Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 3 december

    Flaskmjölken i Stockholm uppe i 20 kronor

    Ica säljer nu mjölk ur automat i Stockholm för 20 kronor litern - mer än 30 procent högre än priset som blivit vanligt i övriga landet. Men ännu är det svårt att få lönsamhet i automaterna. Läs vad som krävs enligt en norrlandsbonde som lyckats.

    Järna Mejeri hämtar ekologisk mjölk från tre sörmländska gårdar. För ett år sedan började de leverera mjölken till en automat i en Ica-butik i Stockholm.

    – Den är lite dyrare på grund av hanteringen. Syftet är att erbjuda en bra premiummjölk som är närproducerad och ekologisk och då kostar det, säger Jens Fryxell, som är försäljningsansvarig för mejeriprodukter på Ica i Liljeholmen.

    ATL TV: Så gick det för gårdsmejeriet

    “Inget vi gör för att tjäna pengar”

    Försöket har hittills varit givande, även om intresset var störst i samband med starten. Men varje vecka tillkommer nya kunder som upptäcker mjölkmaskinen. Ansvaret för att diska flaskorna ligger helt och hållet på kunden, och för att klargöra ansvarsfördelningen måste kunderna skriva under en talong som visar att de har tagit del av informationen.

    – Det här är inget vi gör för att tjäna pengar utan något vi gör för att sticka ut. Sedan säljer vi mycket mjölk. Kollar man dagens trend så är svenskt, närproducerat och hållbarhet i fokus och då ligger den rätt i tiden, säger Jens Fryxell.

     Mjölkautomater är än så länge ingen vanlig syn i Sverige. Men i Italien är maskinerna desto vanligare. Där säljs mjölken ofta opastöriserad i automater i gatukorsningar eller utanför den lokala matbutiken, säger Håkan Ekman.
    Mjölkautomater är än så länge ingen vanlig syn i Sverige. Men i Italien är maskinerna desto vanligare. Där säljs mjölken ofta opastöriserad i automater i gatukorsningar eller utanför den lokala matbutiken, säger Håkan Ekman.

    ”Mycket arbete”

    Liknande maskiner finns i dag utplacerade på flera håll i Stockholmsområdet och i landet, men har än så länge inte fått det genomslag som många har gått och hoppats på. Med mjölkmaskinen följer minskat emballage och ett högt miljötänk. Men för barnfamiljen, som ska ha tio liter mjölk med sig hem, är det fortfarande enklare att plocka på sig färdiga pappersförpackningar i mjölkdisken. Att själv tappa upp tio liter skulle ta upp mot fyra minuter, enligt Håkan Ekman på Svenska Gårdsmejerier som säljer mjölkautomater direkt till butik.

    Och till skillnad från vad han först hade trott är det inte i storstäderna som intresset för den här typen av automater är som störst – utan i mellanstora städer och i bygder där man fortfarande har en relation till sina lokala bönder.

    – Många lantbruk trodde att man skulle tjäna pengar. Men så enkelt är det inte. Det är mycket arbete runt omkring, säger Håkan Ekman.

    Stordrift underlättar

    Eftersom satsningen är förknippad med stora investeringskostnader i egna mejerier är hans tips snarare att växla upp. Med stordrift, ett bra logistiknät och en anställd som ägnar en hel- eller deltid åt leveranserna kan man få en helt annan ekonomi i det hela.

     Kunderna ansvarar själva för att diskningen av glasflaskorna blir korrekt.
    Kunderna ansvarar själva för att diskningen av glasflaskorna blir korrekt.

    Det har Eilif Hensvold gjort. Han levererar i dag mjölk till tre automater i Luleå.

    – Vi ligger bra till med upp till 35 kilometer till butikerna. Sedan är det bra om man har en volym på det hela eftersom det blir en stor kostnad i mejeriet. Men driften är inte så dyr, säger Eilif Hensvold.

    Järna Mejeri säljer i dag mer mjölk på Tetrapack, men ser mjölkautomaten som ytterligare en möjlighet att nå ut. Leveranserna till butiken i Liljeholmen sker två till tre dagar i veckan.

    – Det är roligt med diversitet. Det är det som man måste ta vara på som en liten aktör, säger Karin Arkbåge, mejerichef.

    LÄS OCKSÅ: ”Köpa skog inte en del av strategin”LÄS OCKSÅ: Italienare köper svenskt skogsmaskinklusterLÄS OCKSÅ: Odlare välkomnar nytt besked om glyfosat

    ATL-TV: Så gick det för gårdsmejeriet

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen