Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 18 oktober

    Eldriven kompaktlastare lönsam investering

    Låga driftskostnader, inga lokala utsläpp och mindre buller. Marknaden för eldrivna kompaktlastare rör sig stadigt framåt och fördelarna är många. Rent teoretiskt kan investeringen till och med vara lönsam.

    Det lär dröja innan eldrivna traktorer gör sitt intåg på marknaden. Men för den som vill köra eldrivet för att utföra inomgårdssysslor finns det redan nu flera maskiner att välja bland. Tyska Weidemann var en av de första tillverkarna i sortimentet eldrivna kompaktlastare och konkurrerar i dag i produktkategorin tillsammans med Avant. Men även Kramer har en elektrisk kompaktlastare i sitt sortiment som ska klara upp till fem timmars drift på en laddning.

    LÄS ÄVEN: Första eldrivna hjullastaren

    ”Har en nackdel”

    Weidemann levererade sin första eldrivna Ehoftrac till Sverige redan 2016. Bengt Samuelsson på Botans lantbruk utanför Rättvik var en av de första som fick sätta sig bakom ratten efter Sverigelanseringen.

    – Jag har astma och tycker att det är jättestor skillnad. Främst vintertid, säger Bengt Samuelsson, som hittills bara har positiva erfarenheter av kompaktlastaren.

    Kallstarter genererar som bekant ofta mer avgaser, vilket han också kände av i stallmiljön under vinterhalvåret. Bengt Samuelsson hade därför länge sökt efter en eldriven lastmaskin och tvekade inte när produkten plötsligt dök upp.

    På lantbruket används kompaktlastaren främst i samband med utfodring och mockning. I den dagliga driften behöver maskinen bara laddas var fjärde dag. Men vid tyngre användning kan maskinen så klart behöva påfyllning oftare än så. Laddningen sker genom ett vanligt trefasuttag och tar sex till åtta timmar. Enligt Bengt Samuelsson är den långa laddtiden maskinens enda svaghet. Men så länge man kommer ihåg att plugga in laddkabeln över natten så uppstår det aldrig några problem.

    Klarar kyla

    På lantbruket hittar man nya användningsområden för maskinen hela tiden. Att lyfta lastpallar och balar är inga problem, och vill man så går det även att sanda med kompaktlastaren, säger Bengt Samuelsson. Dessutom har lastmaskinen kommit väl till användning i samband med stallutbyggnaden som just nu håller på att slutföras på gården.

    Kompaktlastaren har rullat 740 timmar och hittills har Bengt Samuelsson inte märkt att körcykeln har blivit kortare. Inte ens i den värsta vinterkylan upplever han att batteriet laddas ur fortare.

    Lönsam investering

    Förutom rena arbetsmiljövinster i form av uteblivna avgaser och låga ljudnivåer har maskinen även låga service- och bränslekostnader. I ett stort test som dåvarande JTI gjorde förbrukade el-varianten bara 25 procent av den energimäng som motsvarande dieselmaskin krävde under samma arbetsmoment. Men sammantaget kan det ändå vara svårt att räkna hem investeringen ekonomiskt. Kalkylerar man med ett batteribyte under maskinens första tio år blir förlusten ett par tusenlappar om året. Enligt rapportförfattaren Ola Pettersson på forskningsinstitutet Rise (gamla JTI) finns det dock mycket som talar för att batteriet håller längre, och då blir totalkostnaden lägre än för dieselvarianten.

    – Sköter man batteriet på ett bra sätt tror jag på goda grunder att batteriet överlever maskinens övriga livslängd, säger han.

    FOTO: Fredrik Stork

    För Bengt Samuelsson är dock inte den eventuella merkostnaden av någon större betydelse. För honom vägde arbetsmiljövinsterna tyngre.

    – Den var 50 000 kronor dyrare. Men det är lite synd att det inte finns några stöd för de här maskinerna, säger Bengt Samuelsson och efterfrågar ett liknande stödupplägg som för elbilar.

    På sikt hoppas han att tillverkarna ska lansera fler elektriska maskiner.

    – Vi har en teleskoplastare från Weidemann. Skulle man kunna driva en sådan på el skulle vi spara mycket energi, säger han.

    LÄS OCKSÅ: Utmaningen: Köra traktorn fossilfrittLÄS OCKSÅ: Ponsse tar greppet om RysslandLÄS OCKSÅ: Full rulle med traktor B

    eHoftrac och två konkurrenter:

    Weidemann 1160 eHoftrac

    Pris: 371 000 kronor.

    Batterikapacitet: 48 volt, 230 eller 310 Ah, bly-syra-batteri. Motsvarar 1,5 h tung körning eller 2-3,5 h, vanligt jordbruksarbete utan avbrott.

    Laddtid: 8 tim.

    Vikt: 2 350 kg.

    Lyftkapacitet: 1 500 kg.

    Lyfthöjd: 2,4 m.

    Övrigt: Maskinen har två elmotorer, en för drivningen och en för arbetshydrauliken. Därmed minimeras energiförbrukningen, eftersom elmotorerna bara arbetar då det verkligen behövs.

    Avant E5

    Pris: 291,900

    Batterikapacitet: 11,5 kwh, bly-syra batteri. Motsvarar 4 h körning eller 2 h tungt arbete. Laddas via 230V/10A vägguttag.

    Laddtid: 5 h, men en halvtimme räcker för att få 2 h extra laddning.

    Vikt: 1 590 kg.

    Transmission: Hydrostatisk.

    Lyftkapacitet: 900 kg.

    Lyfthöjd: 2,8 m.

    Övrigt: Snabbkoppling för redskap och multikopplingen gör att den passar stora delar av Avants redskapsutbud. Går att jobba samtidigt som laddkabeln är inkopplad. Rops-säkerhetsbåge och Fops-skyddstak är standard.

    Kramer KL25.5e

    Pris: 645 000 kronor.

    Batterikapacitet: Beroende på användningsområde motsvarar en batteriladdning upp till fem timmars drift.

    Laddtid: 6-7 h.

    Vikt: 4 130 kg.

    Lyftkapacitet: 2 500 kg (tipplast), 1 750 kg (nyttolast).

    Lyfthöjd: 3 m.

    Övrigt: Fyrhjulsstyrning. Maskinen har två elmotorer, en som är inbyggd i drivsystemet och en som styr arbetshydrauliken.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen