Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 7 juni

    Då byter ATL-läsaren soppa

    En majoritet av deltagarna i ATL:s läsarpanel anser att skatterna på bensin och diesel är alldeles för höga. I undersökningen svarar läsarna också på vad som skulle krävas för att de ska byta till mer miljövänligt bränsle.

    Bild 1/2
    Bild 2/2

    Drivmedelsskatterna har seglat upp som en allt hetare valfråga. När moderatledaren Ulf Kristersson nyligen gjorde ett utspel om att sänka dieselskatten inom lantbruket med 200 miljoner kronor blev han citerad av flera medier.

    Men LRFs ordförande Palle Borgström ville genast trissa budet, med hänvisning till missnöje i branschen. En undersökning bland 242 personer som uppgett att de läser ATL bekräftar den bilden. På frågan om vad de tillfrågade anser om Sveriges nuvarande produktskatter på bensin och diesel kryssar 62 procent i alternativet “alldeles för höga”. 22 procent kryssar “något för höga” och 13 procent anser att skatterna är lagom höga. Endast tre procent svarar att skatterna är något, eller mycket för låga.

    Dålig koll på HVO

    Samtidigt bekräftas också bilden att lantbruket har långt kvar när det gäller miljöarbetet. En tredjedel av de tillfrågade känner inte till HVO 100, som är ett skattebefriat alternativ till diesel och som säljs till åkerier, bussföretag och lantbruksföretag. Endast nio procent av de tillfrågade uppger att de använder HVO 100 i dag.

    Tillgänglighet och pris

    I en öppen fråga får deltagarna som svarat nej på frågan om HVO 100 också svara på vad som skulle kunna leda till en övergå till ett fossilfritt drivmedel som HVO 100, biogas eller el. Ett vanligt svar är ökad tillgänglighet och lägre pris. Många lyfter också driftsäkerhet och anpassade maskiner.

    “Främst är det en kostnadsfråga. HVO 100 är ett alternativ som jag just nu överväger, men det blir dyrare att använda”, skriver en av de svarande.

    “Biogas och el är just nu inga alternativ i min verksamhet, men med teknikutvecklingen kan det vara aktuellt om några år när det är dags att byta ut fordon.”

    LÄS MER: M lovar sänkt skatt på dieselLÄS MER: Finansministern på LRF:stämman: “EU-stöden kan användas mycket mer effektivt”LÄS MER: Nu blir dieseln billigare

    ATL:s läsarpanel

    Syftar till att utveckla innehållet i artiklar och annonser i ATL. Den som uppger att de läser ATL kan gå med i panelen och får då mejl om med bland annat frågor som berör innehållet i annonser och artiklar från tidningen och sajten.

    Undersökningarna sker i samarbete med RAM (Research and Analysis of Media) och görs på uppdrag av LRF media marknadsavdelning.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen