Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 3 december

    Youtubestjärnor ska locka unga till skogen

    Skogsnäringen flaggar för personalbrist på maskinförare.

    – Inom tio år kommer hälften av vår personal att gå i pension och de måste ersättas, säger Clara Hellström, skogsbrukschef på Stora Enso skog. Kan en del av lösningen finnas på Youtube?

    FOTO: brightstorm

    – Det är som att spela tv-spel ungefär, sammanfattar GG Frolle när han kliver ur skogsmaskinens hytt, efter att ha fått lära sig att lasta stockar hos skogsbrukaren Erik Larsson i Söderhamn.

    GG Frolle är en pseudonym för 22-åriga Pontus Frostvik från Karlstad som driver en populär youtubekanal om videospel.

    Tillsammans med fyra andra youtubestjärnor har han fått prova på ett yrke inom den gröna sektorn. Ungdomarna har utmanats i olika moment som sedan har filmats och lagts ut på sociala medier. Hittills har filmerna sammanlagt över 330 000 visningar.

    LÄS OCKSÅ: Skördare med spetsteknologi vinner mark

    – Filmerna har gått makalöst bra, vi har fått ett jättefint genomslag, säger Anna Bornhammar, kommunikationsansvarig på Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet, SLA, som tillsammans med LRF står bakom projektet Jobba Grönt.

    Stort rekryteringsbehov

    Varje år saknar skogsbranschen cirka 200 årsverken med maskinförare. Stora Enso är ett av de företag som känner av problemet.

    – Hälften av vår personal går i pension inom tio år och just nu ser vi ett behov av att rekrytera tio nya maskinförare per år. Vi jobbar aktivt med att informera unga om de arbetstillfällen som finns i skogen och ställer upp med praktikplatser, säger Clara Hellström på Stora Enso.

    LÄS OCKSÅ: Italienare köper svenskt skogsmaskinkluster

    – Det handlar inte bara om maskinförare, utan också om högskoleutbildad personal. Vi är oroliga när skogliga högskoleutbildningar som Jägmästarprogrammet inte fyller sina platser, tillägger hon.

    En undersökning som SLA och LRF gjorde för två år sedan visade att unga i gymnasieålder hade väldigt låg kännedom om gröna yrken och utbildningar.

    Lajkningar

    – Syftet med Jobba grönt är att nå ungdomar och berätta om vilka möjligheter och yrken som finns i branschen. Genom satsningen i sociala medier ser vi nu att målgruppen engagerar sig, lajkar och sprider vidare. Vi har också rekryterat elva ambassadörer, elva ungdomar under 25 år som studerar eller är verksamma inom de gröna näringarna, som är ute och pratar med skol- och yrkesvägledare och syns på mässor, säger Anna Bornhammar på SLA.

    LÄS OCKSÅ: Kotten som ändrade historien

    Nästa år kommer SLA att göra en ny undersökning bland unga för att se om kampanjen har haft någon genomslagskraft.

    – Men vi kommer förstås också att följa upp antagningsstatistiken för gymnasie- och högskoleutbildningar inom de gröna näringarna, avslutar Anna Bornhammar.

    Fotnot: Här kan du se GG Frolle köra skogsmaskin.

    Jobba grönt

    Projektet Jobba grönt pågår mellan 2015 och 2018 med målsättningen att få fler unga att välja gymnasie- och högskoleutbildningar inom de gröna näringarna. På sajten www.jobbagront.se kan man bland annat läsa om olika yrken och utbildningar, ta del av intervjuer med människor som jobbar inom lant- och skogsbruket och titta på VR-filmer om hur det är att jobba som till exempel maskinförare. Där finns också en jobbguide med tips på yrken inom olika områden som mat, teknik och trädgård. Bakom satsningen står SLA och LRF.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen