Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Skog 14 maj

    Ska locka turister till skogsbruket

    Lycksele.

    Ett projekt i Västerbotten har som mål att sälja in avverkningar, planteringar och skogsförädling till turister. I tre år pågår projektet som ska göra brukad skog till en turistmagnet.

     Lockar turister. ”En ungskog på 25 år, en nygallrad skog på 75 år eller en slutavverkning är faktiskt värt att beskrivas eftersom det är en sådan fantastisk verksamhet”, säger Björn Åström, vd på Skogsmuséet i Lycksele och projektledare för Pinus.
    Lockar turister. ”En ungskog på 25 år, en nygallrad skog på 75 år eller en slutavverkning är faktiskt värt att beskrivas eftersom det är en sådan fantastisk verksamhet”, säger Björn Åström, vd på Skogsmuséet i Lycksele och projektledare för Pinus. FOTO: Hans Dahlgren

    Traditionellt är det kanske orörd natur som turistnäringen lockat med, men nu samlar flera stora aktörer sina krafter för att utröna om det moderna skogsbruket kan spela en roll i besöksnäringen.

    – En del kanske tycker att naturskogar eller de eventuella urskogar som finns är mera spännande, men vi tror det finns mycket att visa i det moderna skogsbruket, säger Björn Åström, vd på Skogsmuséet i Lycksele som är projektägare.

    “Mejsla ut nya affärsidéer”

    Man hoppas kunna skapa ett samarbete mellan skogsnäring, besöksnäring och den akademiska världen som kan ge nya konkreta idéer om hur turistverksamheten ska kunna utvecklas. Totalt satsas 7,5 miljoner kronor från olika håll.

    Till sin hjälp har man också studenter från Designhögskolan vid Umeå universitet som går en kurs i tjänstedesign.



    – Vi hoppas de kan hjälpa till att mejsla ut nya affärsidéer.

    I projektet ska man ta fram en digital struktur över vilka verksamheter eller platser som kan vara av intresse för turister. Man kommer också att utforma ett eller flera färdiga turistmål som pilotprojekt.

    Ge grundmaterial till lokala företag

    Det övergripande syftet är att ge lokala företag ett grundmaterial att jobba vidare med. Därför ska man också ta fram en handbok för hur man planerar besöksmål i brukad skog.

    Björn Åström tycker absolut att privata skogsägare kan vara de som driver turistföretagen. Man har också med sig vetskapen om de motsättningar som kan uppstå om turistföretag ska bedriva verksamhet på någon annans mark.

    – Vi har tagit till oss frågan och man ska vara på det klara att man har regler att förhålla sig till som turistföretag, säger Björn Åström.

    Förhållandet mellan skogsägare och turistföretag kommer att behöva vara gott.

    – De här företagen är ju beroende av att någon sköter skogen, att det finns vägar och annan infrastruktur.

    Han tror inte att det kommer att handla om någon massturism, men att det finns tillräckligt många som är intresserad av svenskt skogsbruk eller av produkters ursprung för att det ska kunna utveckla verksamheter och skapa arbetstillfällen.

    – Det handlar om att sprida kunskap. Vår hypotes är att besöksnäringsföretagen behöver det här. Och jag tror det kommer att visa sig att vi har en hel del vi kan hjälpa dem med i kontakten med deras kunder.

    FAKTA

    Syftet med projektet Pinus – Innovativa upplevelser i brukad skog, är att underlätta för små och medelstora besöksnäringsföretag att bedriva kunskapsturism i brukad skog.

    Det finansieras till hälften genom Tillväxtverket och regionala strukturfonden. Den andra delen står Sveaskog, SLU, Region Västerbotten, Lycksele kommun, Skogsmuséet och turistföretaget Granö Beckasin för.

    Projektet startade hösten 2016 och ska pågå i tre år.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen