Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Skog 5 oktober 2017

    Nostalgi i kubik i Alfta

    Alfta, Hälsingland

    När ÖSA historiska förening höll nostalgidagar i Alfta fanns det allt från Lill-Nalle till bjässarna 280 och 670 på plats.

     BM Volvo SM 662 var en variant av SM 661b Stor-Nalle där man hade ersatt ramstyrningen med hydraulisk differentialstyrning.
    BM Volvo SM 662 var en variant av SM 661b Stor-Nalle där man hade ersatt ramstyrningen med hydraulisk differentialstyrning.
     Det fanns även en del modernare maskiner på träffen. Här är en Timberjack 1110 från 1999.
    Det fanns även en del modernare maskiner på träffen. Här är en Timberjack 1110 från 1999.
     En ÖSA 250 Eva-skördare från 1988.
    En ÖSA 250 Eva-skördare från 1988.
     ÖSA 250 byggdes mellan 1980 och 1988 i drygt 1000 exemplar. Totalvikten låg på t 10 ton, samma som lastförmågan.
    ÖSA 250 byggdes mellan 1980 och 1988 i drygt 1000 exemplar. Totalvikten låg på t 10 ton, samma som lastförmågan.
     Mini-Bruunetten kom i slutet av 70-talet som 578 F. Senare uppdaterades den och fick modellbeteckningen 678 F.
    Mini-Bruunetten kom i slutet av 70-talet som 578 F. Senare uppdaterades den och fick modellbeteckningen 678 F.
     Förarkomfort i en SM 460 Lill-Nalle från 1973.
    Förarkomfort i en SM 460 Lill-Nalle från 1973.
     ÖSA 280 Master skördare.
    ÖSA 280 Master skördare. FOTO: David Larsson
     SM 462 från det första tillverkningsåret 1971.
    SM 462 från det första tillverkningsåret 1971. FOTO: David Larsson
     ÖSA 670 Fällare-Läggare, en bjässe på 22 ton från mitten av 70-talet.
    ÖSA 670 Fällare-Läggare, en bjässe på 22 ton från mitten av 70-talet.
     En ÖSA kranlastare byggd på en Scania 76.
    En ÖSA kranlastare byggd på en Scania 76.
     Skotaren Lotta var ett specialbygge till Bergslaget. Den hade både midje- och bilstyrning och hydraulisk trevägstipp på vagnen.
    Skotaren Lotta var ett specialbygge till Bergslaget. Den hade både midje- och bilstyrning och hydraulisk trevägstipp på vagnen.

     En Oliver Cletrac HG 42 utrustad med Alftaband vid ÖSA 1955.
    En Oliver Cletrac HG 42 utrustad med Alftaband vid ÖSA 1955.
     En Super-Eva med Pendohytt.
    En Super-Eva med Pendohytt.
     Några hade tagit finbilen till ÖSA-träffen. Här en Saab 96 från 1960.
    Några hade tagit finbilen till ÖSA-träffen. Här en Saab 96 från 1960.

    MER NOSTALGI: Från minibandare till kvistare-kapareVIDEO: Skogsveteraner i snygg paradLÄS OCKSÅ: 814 gick för drömsummaPREMIUM: Nytt armstöd lyfter Valtra

    Till toppen