Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Ledare 14 november

    Sänk inte våra bästa varumärken

    Skånemejerier inte längre vill vara med och bygga mejerisveriges tyngsta varumärken. Utan tvärtom degradera dem. Tråkigt, menar ATLs ledarskribent Tord Karlsson.

    Bild 1/2
    Bild 2/2

    Tre svenska ostklassiker har hamnat mitt i en stor konflikt mellan Skånemejerier och dess ägare Lactalis på den ena sidan och Svensk Mjölk och de kooperativa mejerierna på den andra. Det är olyckligt om det skjuter våra starkaste varumärken i sank.

    Herrgård, Grevé och Prästost är jämte Norrmejeriers Västerbottensost mejerisveriges tyngsta och viktigaste varumärken. Det har alltid förbryllat att inte hela världen längtar efter dem och att de borde vara stora exportsuccéer. Men de är viktiga på den svenska marknaden och betydelsefulla för de mejerier som har rätten att tillverka och sälja dem.

    Därför är det tråkigt att Skånemejerier inte längre vill vara med och bygga dessa varumärken utan tvärtom degradera dem. Utfallet av skiljedomsförfarandet känner vi inte till men det är allvarligt nog att bråket över huvud taget har startat.

    Den svenska mjölkproduktionen är en mycket liten del av världsmarknaden och framgången beror på möjligheten att vidareförädla och ta bra betalt för mervärden.

    Nya produkter framställs ständigt, ändå går en alltför stor del av produktionen blir till mjölkpulver som får säljas till lågt pris utan att kunna laddas med sitt svenska ursprung. Därför är de varumärken som redan finns utan att behöva dra på sig utvecklingskostnader otroligt värdefulla.

    Förhoppningen med Lactalis som ägare till Skånemejerier var att det skulle tillföra kapital och kunnande och ge en bro för Skånemejerier ut på världsmarknaden. Hur mycket av världen som erövrats är ovisst men ägandet har inneburit stabilitet för företaget men har också skärpt konkurrensen på den svenska marknaden.

    Det gäller inte minst EMV-varorna. Krisen för Gefleortens mejeriförening visar hur viktigt det är att ha kraft att utvecklas och slåss om EMV-kontrakten.

    Tyvärr verkar det som om Lactalis anstränger sig hårdare än så för att störa den svenska marknaden. Svensk mjölks advokat varnar för att om Skånemejerier lyckas med att ta bort varumärkesskyddet för de tre berömda ostarna är det sedan fritt fram för andra aktörer inklusive handeln och ostmärkena glider de kooperativa mejerierna och därmed de svenska mjölkproducenterna ur händerna.

    Antalet någorlunda stora svenska mejeriföretag är numera inte fler än VDarna får plats i en minibuss. Även om det är knivskarp konkurrens på den svenska marknaden borde de kunna hålla rimligt sams i bussen och inte förstöra de få riktigt starka varumärken vi har. Det är ju importerade mejerivaror vi ska hålla borta. Helst ska vi också öka exporten av det vi är bra på. Och dit hör definitivt Herrgårdsost, Grevé och Prästost.

    Detta är en ledartext i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att den speglar ledarsidans uppfattning i en fråga. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen