Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Lantbruk 28 mars

    Vodkan viktig för odlarna

    Ett skäl till att exporten av sprit sjunker är att Absolut Vodka har problem på USA-marknaden. "I takt med att mycket annat försvinner från Sverige blir Absolut-anläggningen allt viktigare", säger Pål Nilsson, spannmålsodlare.

     Veteproducent. Pål Nilsson i Tollarp utanför Kristianstad levererade han 400 ton premiumvete till Absolut Vodka.
    Veteproducent. Pål Nilsson i Tollarp utanför Kristianstad levererade han 400 ton premiumvete till Absolut Vodka. FOTO: Marcus Frennemark

    Uppgången för det starka varumärket Absolut Vodka har stannat av. Mellan 2013 och 2016 gick försäljningen ner med omkring 6 procent.

    – Den amerikanska marknaden är utmanande för oss. Där har vi det tufft, även om det går väldigt bra i resten av världen, säger Paula Eriksson, informationsdirektör på The Absolut Company AB.

    Ökad konkurrens

    Hon menar att tappet i USA beror på ökad konkurrens från många olika sorters vodka. Det handlar om smaksatta och lokalproducerade produkter. Men också om dyr pre­miumvodka.

    – Det finns ett ökat intresse för lagrad sprit, som whisky. Det påverkar oss också, säger Paula Eriksson.



    Vodkans popularitet nådde sin topp i USA för ungefär fem år sedan, enligt David Benge, som är inköpare av sprit på Systembolaget. Därefter minskar försäljningen, medan whiskyn är på väg upp.

    Nära produktionen

    En av dem som odlar spannmål till vodkatillverkningen är Pål Nilsson i Tollarp utanför Kristianstad.

    I fjol levererade han 400 ton premiumvete och han blir förvånad över att Absolut Vodka-försäljningen stagnerat.

    – I takt med att mycket annat försvinner från Sverige blir Absolutanläggningen allt viktigare, med odling så nära produktionen som möjligt, säger Pål Nilsson.

    Står sig bra

    Premiumvetet kräver att bonden jobbar rätt med gödsling och växtskydd. Men för dessa kvalitetskrav betalas ett tillägg och prisskillnaden mellan premiumvete och fodervete har stått sig bra.

    – Vi har lärt oss hur man gör. Jag tror att de är nöjda. Vi har bra jordar här i Kristianstad med bevattning och jämna proteinhalter, säger Pål Nilsson.

    Nu tycker han att det är viktigt att den franska ägaren Pernod-Ricards försvarar varumärket Absolut och den lokala odlingen runt Åhus. Och enligt Paula Eriksson är planen att möta problemen just med att berätta om varans ursprung och vår kvalitet.

    – Konsumenter är intresserade av äkthet och ursprung. I Åhus känner vi bönderna som tar fram vetet och vi kan vara ärliga och transparenta om tillverkningen, säger Paula Eriksson.

    Billig vodka

    Paula Eriksson är försiktigt optimistisk och berättar att det andra halvåret 2016 innebar en försäljningsuppgång på 1 procent. Den minskade konsumtionen av vodka i världen gäller främst billig vodka och inte premiumvodka av Absolut Vodkas typ.

    Största spritvarumärket

    Pernod-Ricards största spritvarumärke sett till volym är Absolut Vodka. Grovt räknat säljs 40 procent av vodkan i USA och 60 procent i övriga världen. En procent säljs i Sverige. Koncernen har brutet räkenskapsår juni/juli. 

    Sålda volymer Absolut Vodka

    2013 – 11,6 miljoner 9-literslådor

    2014 – 11,1 miljoner 9-literslådor

    2015 – 11,2 miljoner 9-literslådor

    2016 – 10,9 miljoner 9-literslådor

    Världens fem största spritvarumärken

    1. Smirnov

    2. Bacardi

    3. Johnnie Walker

    4. Jack Daniels

    5. Absolut Vodka

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen