Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 19 juni

    Sa upp sig för att satsa på ved

    Skuggarvet

    Peter Bergs i Dalarna sa upp sig för att satsa heltid på vedproduktion. ATL har fått inblick i affärerna.

    Det är ingen hemlighet vem i Skuggarvet som är störst på vedproduktion. Staplarna med vedsäckar syns redan från vägen för de som färdas från Falun mot Sundborn i Dalarna.

    Efter 14 år på samma jobb tog Peter Bergs steget och sa upp sig vid årsskiftet 2016/2017.

    – Jag ville något mer, säger Peter Bergs.

     Peter Bergs i sin Volvo BM 462.
    Peter Bergs i sin Volvo BM 462.

    Jobbat dubbelt

    Säsongen 2016 hade han jobbat dubbelt, både som maskintekniker inne i Falun och med den växande vedaffären.

    – Jag ville kolla av marknaden och prova om det gick. Det var lite för hektiskt för att det skulle vara hälsosamt, säger Peter Bergs.

    Nu är det ett mer klassiskt lantbrukstempo som gäller hemma på gården. Fullt ös under högsäsong, men mer tid att sköta skog och maskiner under lågsäsong.

    ATL TV: Peter Bergs lösningar hjälper till i vedproduktionen:

    Betalar bättre än industrin

    Virket till veden kommer från närområdet, både från privatpersoner och skogsbolag. Peter Bergs säger att han betalar bättre för virket än vad industrin gör. I gengäld har han vissa krav.

    – Ingen förstagallring, det virket är för grant. Och så ska det vara vinteravverkat, så det inte innehåller för mycket vatten, säger Peter Bergs.

     En Volvo BM 650 driver vedmaskinen.
    En Volvo BM 650 driver vedmaskinen.

    Ny och gammal teknik

    Vid vedanläggningen tjänstgör två gamla Volvo-maskiner. En skotare, Volvo BM 462 lastar virket på ett hemmabyggt matarbord, som i sin tur är kopplat till en toppmodern Tajfun vedmaskin. En tidigare vedmaskin drevs med en elmotor, men den har nu blivit ersatt av en Volvo BM 650, med möjligheten att ändra varvtal på kraftuttaget.

    – Det funkar inget bra med eldrift när det är kallt ute för säkringarna räcker inte till och starta upp, säger Peter Bergs.

    – Det är väl mer ekonomiskt att köra på el, men funkar det inte så funkar det inte.

     Cockpit på Tajfun RCA 400 – värsting till vedmaskin.
    Cockpit på Tajfun RCA 400 – värsting till vedmaskin.

    Hemmabygge

    Via ett hemmabyggt såll för att sortera bort skräp och en extralång och flyttbar transportör hamnar veden sedan antingen i säckar för torkning på gården, eller direkt på en Scanialastbil för leverans av färsk ved.

    – Det spelar ingen roll hur dyr och bra maskin man har om inte virket går att mata in och att veden går att mata ut i andra ändan. Så det är viktigt att det funkar hela vägen, säger Peter Bergs.

    Exakt hur logistiken sedan går till vill Peter Bergs inte berätta offentligt. Han säger att han haft besök på gården av “industrispioner” och anlägger ofta en lurig min när det kommer till olika tekniska lösningar. Men det handlar också om att konkurrera med svarthandeln i branschen.

    – Jag gissar att den mesta av veden som säljs är svarta pengar, säger Peter Bergs.

    Han säger att han inte vill vara någon gnällspik, men att det inte blir konkurrens på samma villkor.

    Kvalitet och service

    – Det finns ju två vedmaskiner i varje by. Det är inte mycket som varje gubbe producerar, men det finns många småskuttar. Tillsammans blir det enorma mängder svart, säger Peter Bergs.

    Det Peter Bergs ser som sin möjlighet är i stället att satsa på kvalitet och service. Den nya arbetssituationen har dessutom gjort att han fått förfrågningar och nya uppslag till affärer. Och den moderna Scanialastbilen har också gett en del transportjobb.

    – Men jag ska inte sitta hela dagen i en lastbil, då har det blivit fel. Veden kommer i första hand och har jag tid så tar mig an flera uppdrag, säger Peter Bergs.

    Ett bättre liv

    Vid ATL:s besök finns inga siffror på exakt hur vedproduktionen går ekonomiskt. Peter Bergs bedriver verksamheten som enskild firma, tillsammans med skogen och övrig verksamhet. Men målet är att få i väg en lastbil ved om dagen, något som väntas innebära mellan 1 500 – 2 000 kubik på helåret.

    – Jag har lite lägre årslön, men ett bättre liv. Det ingick i kalkylen. Sen kan man inte ha vilka krav som helst första året. Jag har fått ut en lön första året så jag är nöjd, säger Peter Bergs.

    Peter Bergs

    Bor: Skuggarvet utanför Sundborn i Dalarna

    Gör: Ved

    Ålder: 48 år

    Så mycket tar han betalt:

    Färsk blandved: 410 kr per kubik.

    Färsk björkved: 485 kr per kubik.

    Torr björkved, inkl säck och pall: 635 kr per kubik.

    Alla priser är inklusive moms. Vid köp över fem kubik per år inom fem mils radie från gården ingår transport. Förutom standardutbudet säljer Peter Bergs även andra mixar, som blandved utan björk och al till en restaurang i Falun. Målet för 2018 är att få iväg 1 500 – 2 000 kubik ved.

    LÄS MER: Hård svartkonkurrens i vedbranschenLÄS MER: Finsk kiwi i svensk skogLÄS MER: Så kan skogsägare tjäna pengar på skogsbryn

    Till toppen