Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag

    Tvist om ekoreklam avgörs i sommar

    Svenskt Växtskydd tycker att och livsmedelskedjan Coops reklamfilm för ekologiska produkter vilseleder konsumenterna. Coop hävdar motsatsen. Den 3 juli meddelar Patent- och marknadsdomstolen sin dom.

     Anders Normann, Svenskt Växtskydd.
    Bild 1/2 Anders Normann, Svenskt Växtskydd. FOTO: Svenskt Växtskydd
     Coop avvisar samtliga yrkanden från Svenskt Växtskydd.
    Bild 2/2 Coop avvisar samtliga yrkanden från Svenskt Växtskydd. FOTO: Coop

    När Coop visade sin reklamfilm Ekoeffekten 2015 och 2016 reagerade Svenskt Växtskydd som är en branschorganisation för företag som levererar växtskyddsmedel till konventionell till såväl som ekologisk produktion.

    Svenskt Växtskydd anser att Coop genom en riggad studie vilseleder konsumenterna. I filmen får tittaren följa en familj som under en vecka äter konventionellt producerade livsmedel och som veckan därpå övergår till ekologiskt producerade livsmedel. Men förutsättningarna för de veckor som undersöks är inte lika. Här tittar man dessutom endast efter växtskyddsmedel som förekommer inom konventionell produktion, anser Svenskt Växtskydd.

    Dessutom anser branschorganisationen att konventionellt producerade livsmedel framställs som giftiga i reklamfilmen.

    Riskerar kraftiga böter

    Om Coop inte slutar visa filmen ska det leda till kraftiga böter på upp till två miljoner kronor, kräver Svenskt Växtskydd.



    Coop avvisar alla yrkanden och svarar att påståendena i reklamfilmen är grundlagsskyddade.

    På onsdag avslutades förhandlingarna i Patent- och marknadsdomstolen vid Stockholms tingsrätt.

    Vill inte kommentera

    Coop vill inte uttala sig om förhandlingarna. När de inleddes svarade det juridiska ombudet att uppgifterna i filmen är grundlagsskyddade.

    Coops presschef Tobias Rydergren konstaterar att man svarat på alla yrkanden.

    – Nu är det upp tillrådmännen i domstolen att bedöma vad som är rätt. Varje sekund i vår film har nagelfarits. Vi tycker att vi svarat på alla frågor.

    Inget har förändrats

    Anders Normann, verksamhetsledare på Svenskt Växtskydd, poängterar att inget har förändrats i sak.

    – Vi har anklagat dem för filmerna och deras påståenden. Även om de har redovisat massor av material och har en rad sakkunniga vittnen försvarar de inte sina påståenden, tycker jag. De gör en stor sak av att det inte är marknadsföring utan att påståendena är grundlagsskyddade, men vi anser att det handlar om marknadsföring, säger han.

    Läs mer: Nu avgörs Coops ekokampanj i domstol

    PREMIUM. Coops giftkampanj om konventionella livsmedel prövas rättsligt

    ATL tv. Coops ekoeffekt avgörs i rätten

    Läs mer om

    Till toppen