Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Lantbruk 7 september

    Revansch för fältherrar i fält

    När BM:s gamla stortröska S 950 gjort sitt i svenskt lantbruk väntade antingen skrotdöden eller export. Men efter en artikel i ATL har flera läsare hört av sig och vill berätta att en S 950 fortfarande kan jobba.

     "Fältherren” S 950 används ute på de svenska lantbruken. Den här 14-fotaren jobbar på ett mindre lantbruk i Närke.
    "Fältherren” S 950 används ute på de svenska lantbruken. Den här 14-fotaren jobbar på ett mindre lantbruk i Närke. FOTO: Privat

    Hans-Peter Grönkvist är lantbrukare på gården Julsta Västergård utanför Kumla och köpte tillsammans med sin bror, Mikael Grönkvist, ganska nyligen ett fint exemplar av en ”Fältherre”. Det var BM:s smeknamn på de tre största tröskorna i trösksortimentet. Hans-Peter har dragit ned på sitt jordbrukande och odlar nu på 50 hektar. Han jobbar även utanför gården. Bröderna Grönkvists S 950 är välvårdad och har stått under tak när den inte använts. De tidigare ägarna har sett till så att den fungerar riktigt bra för sin ålder.

    – Vi har kört 12-15 hektar hittills, i princip har det varit helt bekymmersfritt, han slirar lite när vi ska tanka ur höstvete, man får ta det lite försiktigt för remmarna är slitna. Han går bra för övrigt. Det är bara lite ovant att köra utan hytt. Det är väldigt lite vibrationer i den.

    LÄS OCKSÅ Trotjänarna fixar skörden

    Nästan nästgårds

    Fältherrarna tillverkades i BM-fabriken i Hallsberg som ligger bara 8-9 kilometer från gården och Hans-Peter fick besök av en man som minns BM-tröskornas storhetstid i Närke. Mannen var med när de tillverkades.



    – Han var ute här och tog bilder på den och tyckte den såg fin ut.

     Ägaren till denna S 950 tycker den är lättkörd och modern för sin ålder. Mellan drivhjulen ligger det en Volvo D 50 motor på nästan 100 hästkrafter.
    Ägaren till denna S 950 tycker den är lättkörd och modern för sin ålder. Mellan drivhjulen ligger det en Volvo D 50 motor på nästan 100 hästkrafter. FOTO: Privat

    Hans-Peter har egna minnen från 1960-talet hur det kunde se ut i tröskfabrikens omgivningar.

    – De körde tröskorna landvägen in till Örebro. Det var ju Närkes Maskin som sålde Volvo. De kom flera efter varandra, utan skärbord. En bekant till min pappa var med och körde. Han köpte en ny S 950 väldigt ofta. Han körde entreprenad och tröskade flera hundra hektar med de där tröskorna.

    LÄS OCKSÅ Veterantraktorer under klubban – här är priserna

    Många i öst

    BM Volvo-tröskan går så bra att Hans-Peter beslutat sig för att inte leja in någon utomstående utan han kommer att sköta tröskningen själv. Priset var 17 000 kronor plus moms. Då hade en kompis gått igenom tröskan och tyckte att den var i ett bra skick.

    Export av begagnade S 950 och andra modeller i serien Fältherrarna till framförallt de forna öststaterna har varit vanligt förekommande men just detta exemplar ska få stanna i Sverige. Brodern Mikael har en tanke med att bevara sådana här maskiner och han har tidigare köpt en ST 257 tröska som de kallar för ”mopeden”.

    – Men den är inte lika användbar som en S 950, de är för små, de klarar inte av grödorna i dag, har du vete som avkastar över sex ton, det klarar inte en sådan där liten. Han orkar inte det. Men S 950 däremot, den pinnar ju på ganska bra. De har hyfsad kapacitet, trots sin ålder.

     BM Volvo S 950 var den sista stora tröskan från BM innan man slöt ett avtal med Claas.
    BM Volvo S 950 var den sista stora tröskan från BM innan man slöt ett avtal med Claas. FOTO: VolvoCE

    Hur är den att köra?

    – Betydligt mer lättkörd än vad jag trodde att den skulle vara. Det här med att växla fram-back, växlarna sitter väldigt logiskt. Han går ganska fort på ettan med full variator. Jag har lånat en Claas Dominator 48 och den tycker jag är knölig att köra. Växlarna stämmer inte. Det går ju naturligtvis men S 950 tycker jag är lättkörd. Man sitter bra och den är ganska lättmanövrerad. För sin ålder känns den ganska modern. Nu är det servostyrning på den och det är väl kanske monterat efteråt, för det var det nog inte det från början. Jag vet inte hur gammal den är. Jag skulle tippa på -68 eller -69.

    LÄS MER “Stavhopparen” blev hett samlarobjektLÄS MER 120 år i lantbrukets tjänst

    Mycket nostalgi

    I en så här gammal maskin finns det ett nostalgivärde såklart och Hans-Peter får glada återblickar av den.

    – Jag tycker det är kul, jag har alltid gillat de här tröskorna. Jag är uppväxt med det här. När jag var 7-8-10 år åkte jag med farbrorn som tröskade åt min pappa. Det var ju jätteroligt att vara med honom och tröska. Det sitter i, det är nostalgi helt enkelt.

    Claas-överenskommelsen

    I november 1971 undertecknades en överenskommelse mellan Claas och BM om att sluta konkurrera och istället samarbeta om tröskmarknaden i väst. BM förband sig att sluta tillverka S900 och S950 eller nya modeller inom samma storlekskategori efter 1972 men med ett undantag. Kanadensiska CCIL hade ett licensavtal med BM som gav de rätt att tillverka bogserade eller självgående tröskor baserade på S950. BM kunde få bistå CCIL med detaljer som de behövde även efter 1972. På den kanadensiska marknaden kom alltså S950 att överleva ett tag till.

    Källa: Arkiv Sörmland

    Kommentarer

    Genom att kommentera på ATL.nu så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    ATL Premium
    99:-/mån
    • 3 månader för 297 kr (99kr/mån)
    • Ingen bindningstid
    • Missa inget viktigt!
    Till toppen