Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 december

    Tröskade i minusgrader tack vare monterad byggtork

    Nöden har ingen lag denna förfärliga spannmålssäsong i Västerbotten. Tack vare en byggtork på tröskan kunde Fredrik Lindh i Burträsk köra i minusgrader.

     Nöden är uppfinningarnas moder. Fredrik Lindh i Burträsk monterade en byggtork på den 18 år gamla New Holland tröskan och kunde därmed fortsätta köra trots att temperaturen gick under noll grader i Burträsk, Västerbotten. Styrrör monterades på var sin sida av tröskan så att rensfläkten kunde suga in den varma luften.
    Bild 1/3 Nöden är uppfinningarnas moder. Fredrik Lindh i Burträsk monterade en byggtork på den 18 år gamla New Holland tröskan och kunde därmed fortsätta köra trots att temperaturen gick under noll grader i Burträsk, Västerbotten. Styrrör monterades på var sin sida av tröskan så att rensfläkten kunde suga in den varma luften. FOTO: Privat
     Fredrik Lindh i Burträsk på ett kornfält som inte hann tröskas i år.
    Bild 2/3 Fredrik Lindh i Burträsk på ett kornfält som inte hann tröskas i år. FOTO: Privat
     Tröskningen gick bra. Men Fredrik Lindh fick sopa bort snö och is på skärbordet några gånger.
    Bild 3/3 Tröskningen gick bra. Men Fredrik Lindh fick sopa bort snö och is på skärbordet några gånger.

    Tröskningen kom i gång runt den 18 september på Fredrik Lindhs totalt 285 hektar foderkorn och 50 hektar foderhavre i Västerbotten.

    – Sedan var det regn, regn och regn och bara någon enstaka tröskdag, säger han.

    När han i slutet på november stod med mer än halva skörden kvar och nollgradig temperatur tog han till ett helt nytt grepp.

    ATL-TV: Besvärligt läge i spannmålsskörden ATL-TV: Här rullar de skånska tröskorna

    Genom att montera en byggtork på den 18 år gamla New Holland tröskan gick det att köra några av de sista dagarna i november. Byggtorken hyrde han tillsammans med dieselverk som försörjde torken med 240 volt. Styrrör monterades på var sin sida av tröskan så att rensfläkten kunde suga in den varma luften. På det viset blev luften torrare också.

    – Det hade snöat lite på natten, men när jag körde igång byggtorken på morgonen var rensluften 20 grader varm och rensverket gick därmed ganska bra, säger han.

    ATL-TV: Majsskörd i blötföreATL-TV: Band räddar potatisskördenATL-TV: Vi tar tempen på spannmålsskörden

    Dock byggdes det på en vall med snö och is på skärbordet som han fick sopa bort några gånger.

    Senare under dagen steg temperaturen men Fredrik Lindh fortsatte att ha byggtorken igång och upplevde att det gick bättre då. Under de tre dygnen som det gick att köra tack vare byggtorken lyckades han rädda mellan 150 och 200 ton spannmål.

    – Jag kunde köra ända fram till elva- tolv på kvällen. Utan byggtorken hade sållen frusit, säger han.

    LÄS OCKSÅ: Jordbrukare i Haparanda fick hjälp från FinlandLÄS OCKSÅ: Han vill få upp fler tröskor för att rädda skörden i norrLÄS OCKSÅ: Han blev klar – precis innan snön föll

    Men den 29 november kom en decimeter blötsnö, som gjorde att kornet la sig och han fick ge upp. Totalt handlar det om halva skörden som inte kommit in i år vilket blir ett hårt ekonomiskt bakslag.

    – Jag ligger nog ute med 1 miljon kronor på backen när det gäller foderkornet och foderhavren. Dessutom lyckades jag inte ta in någon halm och måste köpa strö, säger han.

    Spannmålen som används till den integrerade grisproduktionen med cirka 4500 levererade slaktsvin om året måste nu kompletteras med inköpt foder. 2017 går till historien som det värsta året både han och hans pappa kan minnas. Även om det hänt att inte spannmål kunnat bärgas tidigare har det då bara handlat om några få hektar.

    – Men man får glömma och förlåta. Jag hoppas att detta inte ska sammanfalla med att det inträffar andra saker i världen som kan ge ett lågt fläskpris, säger han.

    Han hoppas kunna skicka med ett tips till maskinbranschen genom sin uppfinning.

    – Om trösktillverkarna kunde fixa ett sätt att leda in värmen från motorn till fläkten skulle detta underlätta tröskning även en bra höst då fukten slår till på kvällarna, säger han.

    LÄS OCKSÅ: Tröskan fick nytt liv som inplastare

    LÄS OCKSÅ: Här tröskas och torkas grön majs

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen