Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 9 januari

    Så ergonomisk är Valmet efter 40 år

    Valmet basunerade ut att deras modell 502 var ett underverk av ergonomi i början av 1970-talet. ATL har pratat med Stefan Karlsson som kör en traktor med samma typ av hytt. Håller traktorn fortfarande vad som lovades då?

     Stefan Karlsson i Jämtland kör familjens Valmet 602. Han är nöjd med hur spakarna är placerade och tycker att Valmet låg före andra märken på den fronten.
    Bild 1/4 Stefan Karlsson i Jämtland kör familjens Valmet 602. Han är nöjd med hur spakarna är placerade och tycker att Valmet låg före andra märken på den fronten. FOTO: Privat
     I början av 1970-talet introducerades Valmet 502 med skyddshytt. Ljudisolering och vibrationsdämpning ingick. Man kallade modellen världens första ergonomiska traktor.
    Bild 2/4 I början av 1970-talet introducerades Valmet 502 med skyddshytt. Ljudisolering och vibrationsdämpning ingick. Man kallade modellen världens första ergonomiska traktor.
     Växelspaken är placerad till höger och växellådan är synkroniserad i en 602. Att många konkurrenter saknades sådana fördelar lyftes fram av Valmet.
    Bild 3/4 Växelspaken är placerad till höger och växellådan är synkroniserad i en 602. Att många konkurrenter saknades sådana fördelar lyftes fram av Valmet.
     Finska Valmet satsade tidigt på att få in betydelsen av en bättre ergonomi när de utvecklade nya modeller. Modellen 502 var en lättkörd traktor enligt reklamen.
    Bild 4/4 Finska Valmet satsade tidigt på att få in betydelsen av en bättre ergonomi när de utvecklade nya modeller. Modellen 502 var en lättkörd traktor enligt reklamen.

    Valmet tryckte i sin marknadsföring på det faktum att de hade en mer ergonomisk förarplats med ljudisolerad hytt även på de små modellerna. Man lovade att man var först med en sådan hytt, som även var vibrationsdämpad, på en så liten traktor som en 502 när den kom 1971. Man kallade den också ”världens första ergonomiska traktor”.

    De minsta modellerna i en av Valmets broschyrer från 1980 var 502 med 49 hästkrafter och 602 med 56 hästkrafter. Föraren skulle inte bli hörselskadad av motorljudet och kunde lyssna på musik under arbetet utan att bli störd. Med hjälp av den synkroniserade växellådan och med växelspaken till höger pekade man gärna finger åt konkurrenterna. Vi var före de flesta med detta, löd budskapet.

    LÄS MER Frossa i ATL:s fullmatade traktorkalendern

    Stefan Karlsson i Bispgården i Jämtland är den som kör och sköter om sin svärmors Valmet 602. Tidigare har den använts i jord- och skogsbruket men nu går den mest med snöslungan och så kör de ved med den. På mätaren står det endast 3 000 timmar. I trakten där den finns har Valmet av den här typen varit vanliga tidigare. Nu är det dock inte så många kvar som används i daglig drift.

    Så hur är det att köra en ergonomisk Valmet 602?

    – Grejerna sitter ju väldigt bra. Den är relativt tyst. Bra värme och ventilation. Det är smidigt. Spakarna är samlade på ena sidan. Jag tycker det är en fin traktor för att vara så pass gammal, berättar Stefan Karlsson.

    Vilka är de största fördelarna?

    – Den är väldigt lättkörd med servostyrning. Växellådan är väl anpassad till det jag använder den till. Det är en bra hytt. Komfortmässigt är det väldigt bra. Andra traktorer hamnar långt ifrån det.

    Vad saknar du?

    – AC på sommaren. Men det går att öppna rätt så mycket. Fler växlar, speciellt bakåt. Det blir som bara en växel bakåt, en hög och en låg. Det kan vara för lite.

    Om du måste byta bort traktorn, vilket märke väljer du?

    – Skulle man byta kanske man skulle ha en Volvo. De är väl rätt så driftsäkra och det finns mycket reservdelar.

    BAKGRUND

    1964 kom modellen 565, kallad ”Synkrotraktorn”. I huvudväxellådan var tvåans och treans växlar synkroniserade, liksom gruppväxeln låg-hög. Med gaspedal och synkronisering i växellådan ville man signalera till kunden att Valmets traktor kunde köras som en bil. En finess på ”Synkrotraktorn” var dubbelkopplingen med separata pedaler för koppling och kraftuttag. Som extra utrustning gick det att få hydrostatisk styrning.

    Den tekniska ledningen ville också att förarplatsen skulle bli mer ergonomisk. Målet var att traktorförarens arbetssituation skulle likna lastbilsförarens. Hytten skulle vara skild från chassit för att stoppa buller och vibrationer. Instrumentpanelen skulle likna en bils och styrningen vara hydrostatisk.

    I bilen satt växelspaken till höger om föraren och så skulle även traktorföraren ha det menade man. Den nya modellen 900 som kom 1967 hade sidoplacerad växelspak och helsynkroniserad växellåda. När Valmet år 1971 tog fram modellen 502 fick de ned bullernivån i hytten till N 85. Som en jämförelse kan nämnas att i Volvo BMs komfort-traktor T 650 var bullernivån N 87. Förarsitsen i en 502 kunde också tiltas åtta grader vilket skulle ge en bättre körställning vid plöjning.

    FAKTA – Valmet 502

    Motor: 3 cylindrar, 2,69 liter cylindervolym

    Effekt på kraftuttaget: 48,2 hk vid 2300 varv

    Max vridmoment: 172 Nm vid 1350 v/min

    Transmission: 6 växlar fram, 2 back, synkroniserad växellåda.

    Lyftkraft hydraularmar: 1 500 kp

    Däck: fram 7.50-16/6, bak 14.9/13-30/6

    Bromsar: Mekaniska skivbromsar

    Styrning: hydrostatisk styrning

    Vikt: 2 700 kilo

    Bullergrad: N 84

    Hytt: Plant hyttgolv, växelspak vid sidan till höger

    Ca pris: 49 300 kr Källa: Lantmannens marknadsöversikt 1977

    FAKTA – Valmet 602

    Motor: 3 cylindrar, 3,3 liter cylindervolym

    Motoreffekt: 56 hk DIN

    Transmission: 6 växlar fram, 2 back, synkroniserad växellåda.

    Vikt: 2 860 kilo Källa: Valmet reklambroschyr 1980

    LÄS OCKSÅ: Testar suget efter BM:s tungviktareLÄS OCKSÅ: Gammal slitvarg fixar det mestaLÄS OCKSÅ: Veteranen som kom ut i ljusetLÄS OCKSÅ: Mest lästa veteranartiklarna under året

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen