Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    ❯ Lantbruk 20 april

    Panta plastpåsen i matbutiken

    För att få svenskarna att återvinna mer inför Hemköp pant på plastkassar. Kunder som återlämnar sina påsar får 1 krona i pant.

     Pantprojektet med plastpåsar testas i en butik i Stockholm.
    Pantprojektet med plastpåsar testas i en butik i Stockholm. FOTO: Stefan Nilsson/Hemköp

    Hemköp vill få kunderna att återvinna mer och startar med pant på plastpåsar. Projektet testas i en pilotbutik vid Torsplan i Stockholm.

    ”Faller det här väl ut rullar vi ut pant på plastpåsar till fler av våra butiker”, säger Thomas Gäreskog, vd för Hemköp i ett pressmeddelande.

    EU-krav på färre plastpåsar

    Bakgrunden till påspanten är ett EU-beslut från 2015 som vill få EU-medborgare att minska användningen av tunna plastbärkassar. Naturvårdsverket har också satt upp ett nationellt mål där svenskarna ska använda färre än 90 plastbärkassar per person och år före 2019. Till år 2025 ska Sverige vara nere på färre än 40 påsar per person och år.

    Hemköps påspant fungerar så att kunden köper en plastpåse och använder den så länge man vill. Sedan kan påsen pantas i kassan och kunden får 1 krona i pant. Den insamlade plasten blir sedan till nya påsar.

    50 öre till Städa Sverige



    Hemköp höjer samtidigt priset på plastkassar med 50 öre, för varje påse som säljs men inte pantas ger Hemköp 50 öre till organisationen Städa Sverige. Städa Sverige är en ideell organisation som arbetar med att plocka skräp längs vägar, kuststränder och älvar.

    Läs mer om

    Till toppen