Gå till innehåll
  • svg_commentsatlicons_arrow-11atlicons_arrowsvg_facebooksvg_linkedinsvg_mailatlicons_menuatlicons_molnigtsvg_playsvg_searchatliconssvg_twitteratlicons_facebook_fatlicons_loginatlicons_like
    ❯ Lantbruk 16 februari

    Ont om svenska biodrivmedel i tankarna

    MARKNADSANALYS ENERGI. Sverige har ett bättre utgångsläge än i många andra länder. Här passar den stora svenska skogen och skogsindustrin in i pusslet, skriver Torbjörn Esping.

     Försäljningen av HVO-diesel har exploderat. Finländska Neste är global marknadsledare med vinstmarginaler som ligger på drömnivåer.
    Försäljningen av HVO-diesel har exploderat. Finländska Neste är global marknadsledare med vinstmarginaler som ligger på drömnivåer. FOTO: Per Österman

    Användningen av biodrivmedel har ökat kraftigt i Sverige på senare år. Andelen har ökat från under 10 procent 2013 till över 16 procent första halvåret 2016, enligt en ny rapport från Energimyndigheten.

    Men det är ingen stor del av etanolen eller biodieseln som har sitt ursprung i svenska åkrar och skogar. De gröna näringarna går miste om en stor marknad.

    När det gäller spriten finns det i dag en produktionskapacitet på drygt 250 000 kubikmeter.

    Men marknaden för etanol i Sverige viker och har sjunkit från 300 000 kubikmeter till cirka 200 000 kubik förra året. Bara 16 procent av etanolbilarna tankades med E85 2015.



    Det är då en lycka för Lantmännen att det är riktigt lönsamt att exportera sin etanol till Tyskland, där man får betalt för klimatnyttan. Det innebär dock att det är en liten andel svensk etanol i svenska fordon.

    2015 var andelen 16 procent. I stället är det etanol med lägre klimatprestanda som tankas i Sverige, fransk etanol var störst med en andel på 28 procent.

    Källa: Energimyndigheten

    Biodiesel består antingen av FAME eller HVO.

    FAME tillverkas av oljeväxter, den som används i Sverige baseras på raps. Här är det bara att konstatera att det inte är svenska rapsodlare som levererar.

    Bara 6 procent av FAME-råvaran kommer från Sverige, Tyskland är störst med 26 procent, följt av Danmark med 15 procent.

    Källa: Energimyndigheten

    HVO, som kan göras på en lång rad råvaror, är det biodrivmedel som ökar, och som numera står för över 10 procent av biodrivmedlen. Men ökningen i Sverige sker med utländsk HVO.

    Den svenska andelen HVO var 14 procent 2015. Återigen är det Tyskland som har störst marknadsandel, 20 procent.

    Källa: Energimyndigheten

    Det tredje biodrivmedlet som används i Sverige är biogas. Biogasen växer och tillverkas i Sverige av svenska råvaror, inte minst av grödor på Jordberga biogas. Under 2015 steg andelen svensk biogas i fordonsgasen från 57 till 63 procent.

    Men risken finns att den starka svenska positionen förloras. Den planerade jätteanläggningen Gobigas 2 i Göteborg har skrinlagts, samtidigt finns det planer på en importanläggning i Åhus hamn.

    Det finns också ett fjärde drivmedel, biometanol, som skulle kunna bli stort och bidra till att ställa om till en fossilfri fordonsflotta i Sverige.

    Men avsaknaden av politiskt garanterad lönsamhet gör att Värmlands­metanol inte bygger.

    Egentligen har Sverige ett bättre utgångsläge än i många andra länder. EU vill styra bort från grödbaserade biodrivmedel för att i stället gynna användning av biodrivmedel gjorda på andra råvaror. Tillgången på avfall i form av oljor och fetter är begränsad och klarar inte att fylla behovet.

    Här passar den stora svenska skogen och skogsindustrin in i pusslet. Det är lite dyrare process, men tekniken för att använda flis eller sidoströmmar från massabruken till biodrivmedel är mogen.

    Politikerna i Sverige och EU måste hitta till ett system för långsiktiga styrmedel som gör att bolagsstyrelserna vågar satsa. Och gynna biodrivmedel så att det är billigare att tanka än fossil bensin och diesel.

    Leveranser av biodrivmedel

    Volym av utlevererade biodrivmedel i Sverige. Talet för 2016 är en uppräkning från leverenserna till och med oktober. Källa: SPBI, SCB.

    RELATERAT: ATL besöker succéartade HVO-fabriken på jakt efter ny råvara

    Läs mera om

    ATL PREMIUM
    - merläsning för prenumeranter

    Förlora inga pengar! 5 tips inför SAM-ansökan

    annons Igår 10:16

    Sören Söderteg, SAM-rådgivare på LRF Konsult, ger dig råd.


    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? Logga in här för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen