Gå till innehåll
  • svg_commentsatlicons_arrow-11atlicons_arrowsvg_facebooksvg_linkedinsvg_mailatlicons_menuatlicons_molnigtsvg_playsvg_searchatliconssvg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login atlicons_like
    ❯ Lantbruk 20 april

    Axfood sätter fokus på tillväxt

    "Axfood visade bra tillväxt på en annars ljummen marknad", konstaterar nytillträdde vd Klas Balkow om resultatet under årets första kvartal.

     Klas Balkow.
    Klas Balkow. FOTO: Stefan Nilsson

    I en intervju med Nyhetsbyrån direkt säger Klas Balkow att han ser tre fokusområden för bolaget att jobba med framåt.

    – Vi ska driva tillväxt och driva omnikanalstrategin, där vi tar tydliga steg på online-sidan men det handlar också om hur vi ska integrera online-verksamheterna i våra butiker. Sedan är det vår hållbarhetsagenda.

    Klas Balkow tillträdde vd-posten i Axfood den 16 mars och gjorde på torsdagen sitt första framträdande i den rollen då han presenterar kvartalsrapporten.

    Att Axfood ger sig in i gränshandeln, genom förvärvet av Eurocash, är ett exempel på tillväxtstrategin, som också fokuserar på att fortsätta driva tillväxten i de befintliga dotterbolagen.

    Har tyngt lönsamheten



    Förvärven av Mat.se och Eurocash medför vissa kostnader som tyngde lönsamheten under det första kvartalet.

    – Vi levererar en stabil lönsamhet, i närheten av föregående år som innehöll ett relativt starkt första kvartal. Det är vi uppe och matchar i stort sett, trots ett antal extrakostnader, säger Klas Balkow.

    Han framhåller bland annat att det förvärvade Mat.se går med förlust.

    När kan Mat.se bidra positivt till lönsamheten?

    – Allt handlar om hur mycket vi utvecklar och för vår del handlar det mer om en tillväxtagenda för hela online och inte att specificera när just den verksamheten blir lönsam.

    Kommer dessa kostnader påverka under hela 2017?

    – Ja, det får man anta. Under 2016 gjorde Mat.se 50 miljoner kronor i förlust och ambitionen är att fortsätta att utveckla det och att vända det lönsamhetsmässigt, men det blir inte i år, det kommer att ta tid.

    Kan ni behålla en marginal kring 4 procent i år?

    – Vår prognos är ett rörelseresultat i år i linje med förra årets. Jag är tydlig med att vi satsar på att driva vår tillväxt.

    Axfood resultat kvartal 1 2017

    Nettoomsättning: 10 639 mkr (10 305)

    Periodens resultat: 309 mkr (316)

    Resultat per aktie: 1,47 kr (1,51)

    Kommentarer

    Genom att kommentera på ATL.nu så godkänner du våra regler.

    Läs mera om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? Logga in här för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen