Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 7 juni

    Mer vegetariskt en del av Ikeas arbete för hållbarhet

    I Ikeas nya globala hållbarhetsplan ska köttet få större konkurrens av det vegetariska utbudet. Det ska också bli ett större fokus på djurvälfärd.

     Ikea satsar på att öka utbudet av vegetarisk mat, men paradrätten köttbullar kommer inte att försvinna.
    Ikea satsar på att öka utbudet av vegetarisk mat, men paradrätten köttbullar kommer inte att försvinna. FOTO: MOSTPHOTOS

    I förra veckan lanserade Ikea en ny global hållbarhetsplan. Där ingår en rad mål som riktar sig mot 2030. Ett av de målen är att det vegetariska utbudet ska öka på Ikeas restauranger världen över. Köttet kommer inte att försvinna, men det kommer att få större konkurrens.

    – Att servera mer vegetariskt protein är ett sätt för oss att bli mer hållbara. Men vi kommer att ha kvar köttet också, vi vill kunna erbjuda en mix av vegetariskt och kött. För oss är det viktigt att kunden ska ha möjlighet att välja, säger Ann Holster, chef för Ikea foods i Sverige.

    Kommer jobba vidare med svenskt kött

    Ann Holster nämner den vegetariska korven som ett alternativ som ska serveras, som redan i dag är efterfrågad av många kunder, och en lasagne där proteinet är gjort av ärter och havre. Hon kan dock inte säga om den nya strategin kommer att innebära att Ikea i Sverige kommer att servera mindre kött än tidigare eller om man kommer att använda mer svenskt kött till sina restauranger, av det kött som serveras. Hon kan i dag inte heller säga om det innebär att Ikea kommer att börja använda fler ekologiska eller krav-märkta produkter till maten i sina restauranger.

    – Oavsett strategi kommer vi att jobba vidare med svensk köttråvara. I dag är till exempel vår korv och vår fläskschnitzel svensk köttråvara och likaså vårt julbord. Men vi har en del köttprodukter som säljs globalt, till exempel köttbullarna. De är producerade i Sverige men köttet kommer från Danmark och Tyskland, säger Ann Holster.

    Fokus på djurvälfärd

    Hon säger också att Ikeas arbete för hållbarhet handlar om att vara ansvarsfull både vad gäller klimat och djurvälfärd.

    – I vårt arbete globalt sett har vi börjat fokusera mer på djurvälfärden. Där tittar vi bland annat på vad vi kan förändra i våra inköpskanaler. Det första djurslag vi redan har börjat förbättra för är kycklingen, och senast 2025 ska samtliga djur vi använder uppfylla våra nya kriterier. Vi tittar på hela kedjan från uppfödning till slakt, exempelvis hur mycket kilo kyckling man har per kvadratmeter och hur man använder antibiotika, säger Ann Holster.

    I dag har inga beslut fattats om den nya strategin innebär att Ikea kommer att öka eller minska andelen kött från något specifikt djurslag.

    – I dag kan vi bara säga att vi ska börja servera mer växtbaserat protein och hitta en bra mix mellan vegetariskt och kött. Inga andra beslut är fattade. Jag vill också säga att Ikea är en stor aktör med stora volymer, så det vi gör har en påverkan. Vi vill driva frågan om hållbarhet och nyttig mat och vi hoppas att det kommer att ge ett positivt resultat.

    LÄS OCKSÅ: Ikea köper upp skog i NordamerikaLÄS OCKSÅ: Göteborgsvarvet: För oss var det aldrig en stor grej

    Till toppen