Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 17 november

    Kraftig inbromsning i ekoförsäljningen

    MALMÖ

    Den tidigare kraftiga ökningen av ekoförsäljningen avtar markant i år, enligt branschanalysföretaget Ekoweb. De tvåsiffriga tillväxtåren ser nu ut att vara historia för branschen.

     Försäljningen av ekologiska livsmedel och drycker har bromsat in i år.
    Försäljningen av ekologiska livsmedel och drycker har bromsat in i år. FOTO: Marcus Frennemark

    Försäljningen av ekologiska livsmedel och drycker ökade med mellan sju och åtta procent fram till och med juli och prognosen för helåret ligger på ungefär samma nivå.

    – Det ser ut som att det kanske är där vi landar för helåret och då skulle försäljningen av ekologiska livsmedel och drycker utgöra 9,3 procent av all försäljning, men kanske kan vi nå det milstolpen att nå 10 procent, sa Cecilia Rydegård, chefsanalytiker på Ekoweb, vid ekomässan Nordic Organic Fair i Malmö.

    Tidigare år har försäljningen ökat dramatiskt mycket mer och enligt Ekowebs siffror, som får utgöra grundmaterialet när den ekologiska marknaden kvantifieras eftersom officiell statistik saknas, ökade försälningen med 38 procent 2014, 30 procent 2015 och 17 procent i fjol.

    LÄS OCKSÅ: Ekomässa i Malmö sväller över alla gränser

    I kronor räknat motsvarar de 9,3 procenten ungefär 25 miljarder kronor, och i takt med att marknaden växer blir det också allt svårare att upprätthålla en hög relativ ökning.

    – Men ökningen i år kommer inte att bli så stor som vi hade prognosticerat, tillade Cecila Ryegård.

    Marknaden haltar också för vissa varugrupper. Medan produktionstillväxten av ekokyckling är stark utgör den dock bara en procent av den totala försäljningen. Utbudet av nötkött är långt större än efterfrågan, vilket dämpar priserna.

    – Priserna på konventionellt kött har stigit kraftigt och för många konsumenter har ekoköttet blivit lite för dyrt, sa Cecilia Ryegård.

    Bromskloss

    Råvarubrist har också varit en hämsko för tillväxten. Trots att drygt 70 nya produkter presenterades på Nordic Organic Fair är tillströmningen av nya produkter inte tillräckligt hög, enligt Ekoweb. Det som främst driver marknaden nu är ekologiskt vin och öl som säljs på Systembolaget.

    Sverige har varit ledande inom ekolivsmedel, främst på konsumtionssidan, men nu är det andra länder som tar över stafettpinnen. Enligt Organic Sweden väntas tillväxten i Kina uppgå till närmare 25 procent och 21 procent i Frankrike. USA är dock världens största marknad för ekologiska livsmedel.

    Svensk export av ekologiska livsmedel är ungefär 1,1 miljarder kronor, enligt branschens uträkningar.

    LÄS OCKSÅ: Teslas vision imponerarLÄS OCKSÅ: LRF Skånes ordförande slutarLÄS OCKSÅ: De tjänar mest på att köra ekoLÄS OCKSÅ: Mjölkbonde nöjde efter beslutet att skippa eko

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen