Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 14 December 2017

    Hjälpa bilister kan stå dig dyrt

    Vintern är synonym med avåkningar och tack vare hjälpsamma traktorförare kommer många bilister upp på vägarna igen. Men vad händer om bilen skadas vid uppdragningen? Frågan diskuteras just nu livligt.

    För vad händer om historien, som skulle sluta lyckligt, i stället slutar med en försäkringstvist? I sociala medier, där frågan just nu diskuteras, skriver flera traktorförare att de är tveksamma till att hjälpa till. Speciellt om det rör sig om moderna bilar vars konstruktioner inte alltid håller måttet.

    Stalltipset från diskussionstråden är att låta bilägaren kroka i bogserlinan. Men det finns också personer som tycker att man ska gå betydligt längre än så, och som rekommenderar att man ska ha färdigskrivna kontrakt där man frånsäger sig allt ansvar. Andra tycker att man ska spela in ett muntligt avtalen på mobiltelefonen, bara för säkerhets skull.

    Att bara åka förbi är kanske heller inte så enkelt. Speciellt inte om det är grannen som har åkt ner i diket.

    Premium: Solceller lönsam investering för företaget

    Svårt med kontrakt

    Så vad säger försäkringsbolagen? När ATL presenterar det hypotetiska scenariot för Marie Dimovski som är skadereglerare för motorfordon på Länsförsäkringar i Skåne, framkommer ett komplicerat resonemang:

    – Man kan tro att det är enkelt, men det är det inte. Mycket avgörs från fall till fall, utifrån vad som har hänt vid skadetillfället, säger hon.

    Att helt svära sig fri från ansvar genom muntliga eller skrivna avtal kan vara svårt, enligt Marie Dimovski. Uppstår det en skada tas den i stället i första hand på traktorns ansvarsförsäkring om det rör sig om en ansvarsskada, men i flera fall kan detta kräva att händelseförloppet utreds mycket noggrant.

    Kan inte råda

    En viktig fråga blir då om traktorföraren har brustit i sitt agerande. Har han eller hon inte gjort det kan det till slut landa i att bilägaren får ta det på sin försäkring, fortsätter Marie Dimovski. Men sitter det exempelvis en förare i bilen som rattar åt fel håll kan lämpligtvis inte traktorföraren belastas för skadan.

    Så vad ger du för råd? Ska man hjälpa till i trafiken?

    – Jag kan inte ge några rekommendationer. Jag är en sådan som alltid hjälper till, men ibland kan det kosta, säger Marie Dimovski.

    För de flesta slutar uppdragningarna dock lyckligt, vilket också skadehistoriken vittnar om.

    – Det var längesen jag hade ett sådant ärende på tapeten.

    LÄS ÄVEN: Så mycket hade en BM kostat i dag

    Minst en 500-lapp

    När bilen väl är uppe igen kommer man lätt till nästa principdiskussion – betalningen, vilket kan vara lätt att glömma bort både som maskinförare och bilist.

    Kutym är så klart att den som har offrat en halvtimme av sin arbetsdag för att dra loss en bil bör erbjudas en rimlig betalning som tack. Att anlita en bilbärgare kostar vanligtvis flera tusenlappar, och i diskussionstråden värderas den halvtimmeslånga arbetsinsatsen till minst 500 kronor.

    LÄS OCKSÅ: Hård tolkning leder till insnöade byborLÄS OCKSÅ: Nu siktar näthatade jägare på att hjälpa barnLÄS OCKSÅ: Så reagerar Ölsverige på ATL:s nyhet

    Till toppen