Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 14 november

    Här kör traktorn utan förare

    AGRITECHNICA.

    Förarlösa traktorer i all ära. Men de behöver inte nödvändigtvis styras av robotar. På Agritechnica visar Lindner upp ett nytt förarlöst system som kör i konvoj med en förare i den första.

    Lindners teknik påminner i grunden om de självkörande lastbilståg, som stora tillverkare som Volvo och Scania redan har testat på svenska vägar. Tekniken bygger på att det sitter en förare i den första traktorn som tar ansvar för körningen och alla trafikregler, och som följs av en Lindner-traktor utan förare.

    Enklare under skörd

    Vill man ge sig på en visuell beskrivning ser det nästan ut som att en osynlig bogserlina knyter dem samman.

     Nya Lintrac 110 är en storebror till Lintrac 90 som har blivit populär tack vare sin fyrhjulsstyrning. Det gör att den tar sig fram i många terränger. Traktorn kan till och med köras mer eller mindre diagonalt.
    Nya Lintrac 110 är en storebror till Lintrac 90 som har blivit populär tack vare sin fyrhjulsstyrning. Det gör att den tar sig fram i många terränger. Traktorn kan till och med köras mer eller mindre diagonalt.

    Och det är på sätt och vis sant. Under färd tar den bakomvarande traktorn sikte på sitt framförvarande fordon genom avancerad styr- och kamerateknik. Manövreringen sker helt optiskt och i praktiken kan traktorn följa vilket fordon som helst ut till fältet.

    Alptraktortillverkaren Lindner kallar sin teknologi för TracLink Pilot. Systemet har i grunden flera tillämpningsområden.

    Hög säkerhet

    Tack vare kamerorna och den inbyggda gps-utrustningen kan traktorn exempelvis köras helt autonomt enligt en förprogrammerad rutt, vilket kan vara praktiskt om man vill få mer tid över till annat.

    Förprogrammeringen sköter föraren själv genom att först köra samma arbetsmoment ute på fältet. I Lindners fall styrs funktionerna enkelt via en egenutvecklad app.

     Hytten är utformad med siktet inställt på bekvämlighet.
    Hytten är utformad med siktet inställt på bekvämlighet.

    Som om det inte vore nog kan systemet dessutom identifiera och följa den linje som uppstår mellan slaget och oslaget fodergräs.

    Skyddar de minsta

    För att upprätthålla säkerheten har avancerade varningssystem byggs in, och dessa kan även varna föraren om barn befinner sig i närheten när man ska backa i väg. På så sätt ligger Lindners långt fram i teknikutvecklingen.

    Men även om tekniken finns att göra många motorfordon autonoma redan i dag, så kommer det fortfarande ta många år innan tekniken är mogen för konsumenterna. Mycket hänger på att lagarna måste anpassas men tekniken måste även vara kommersiellt intressant.

     Läsplattan kan användas för att utföra en rad självstyrande körmoment.
    Läsplattan kan användas för att utföra en rad självstyrande körmoment.

    Lindner räknar dock med att vissa europeiska länder kommer att öppna upp för förarlösa maskiner redan nästa år, och då tror företaget att man kommer kunna ta nya marknadsandelar.

    Först ut att begåvas med systemet blir Lindners nya fyrhjulsstyrda traktor; Lintrac 110 som har premiär på Agritechnica. Traktorn har utrustats med stora glaspartier och har en bekvämlighetsnivå som gör att föraren ska klara av långa arbetspass.

     Sikten i Lintrac 110 är god, och ökar ytterligare tack vare takrutan som syns i bilden.
    Sikten i Lintrac 110 är god, och ökar ytterligare tack vare takrutan som syns i bilden.

    Men vändradien som skapas genom att traktorn kan svänga på alla fyra hjulen lär också locka många köpare. I Lintrac 110 är vändradien åtta meter.

    För den som köper sin traktor från säljstarten kommer det vara möjligt att uppgradera till det avancerade styrsystemet så fort detta blir möjligt på enskilda marknader.

     De syns inte på bilden, men runt om traktorn sitter små kameror som läser av miljön.
    De syns inte på bilden, men runt om traktorn sitter små kameror som läser av miljön.

    Hur det hela ser ut i praktisk drift kan ni se i de två filmklippen nedan och ovan.

    LÄS OCKSÅ: Nya gödselspridaren går på tre hjulLÄS OCKSÅ: Många nyheter på AgritechnicaLÄS OCKSÅ: JCB:s nya storlastareLÄS OCKSÅ: Stor vält med knivvalsar

    Lintrac 110

    Motor: Perkins 3.4, turbo-diesel (83 kW/113 hk)

    Transmission: TMT11-ZF steglös transmission.

    Vikt: 4,3 ton.

    Längd/Bredd: 3530/2166 mm.

    Höjd: 2640 mm

    Däck: 540/65 R34 & 440/65 R24.

    Till toppen