Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 15 februari 2017

    Framtidens konsumenter vill ha svenskt

    Ungdomar äter mindre kött - men när de äter ska det vara svenskt.

     Svenskt Kötts vd Elisabet Qvarford.
    Svenskt Kötts vd Elisabet Qvarford. FOTO: Svenskt kött

    Ungdomsbarometerns stora undersökning om kost och hälsa gjordes i oktober 2016 och 15 994 ungdomar mellan 15-24 år deltog.

    Nästan var fjärde tonåring äter vegetariskt i någon utsträckning även om de ibland äter kött. 9 procent ser sig som vegetarianer, vilken är en stor ökning jämfört med 2009 då 3 procent av respondenterna var vegetarianer. Av tjejerna är 13 procent vegetarianer.

    Samtidigt har det betydelse för de ungdomar som äter kött varifrån köttet kommer. 70 procent tycker det är viktigt att köttet de äter är svenskt.

    “Mat har under alla tider varit en central del i människors identitetsbygge. Och det är tydligt att dagens tonåringar bygger mycket av sin identitet kring vad de äter och inte äter”, säger Svenskt Kötts vd Elisabet Qvarford i ett pressmeddelande.

    Ungdomarna är medvetna konsumenter. De hämtar dock hellre sin information från vänner och personligheter på nätet än från forskare och andra experter.

    Unga ser det som självklart att vara med och påverka sin omgivning. 7 av 10 unga som bor med sina föräldrar är med och beslutar om vilken mat som ska handlas hem. Och i 4 av 5 hem lagas samma rätt till samtliga familjemedlemmar.

    Till toppen