Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag

    Kommentar: Starkt varumärke inte tillräckligt

    Att vara ett starkt varumärke lokalt var inte tillräckligt för Gefleortens mejeriförening. Men det sätter fingret på ett generellt problem om det ska vara möjligt att behålla en frisk och sund konkurrens, skriver ATL:s ledarskribent Tord Karlsson.

    Så kom då Gefleortens mejeriförening till vägs ände. Föreningen har öppet sökt samarbeten för att förbättra lönsamheten och när meddelandet kom man ska söka ett samgående med Arla var det inte helt oväntat.

    När Arla och Gefleorten gick samman förra gången för 27 år sedan fick fusionen avslag i Marknadsdomstolen och Gefleortens inriktning på att bli en stark aktör på den lokala marknaden inleddes.

    Även detta nya samgående kommer att granskas och kritiseras av Konkurrensverket. Antalet mejeriföretag är betydligt färre nu och Arlas ställning mycket mer dominerande än då.

    Om man ändå antar att fusionen godkänns, det är andra tider nu, kommer det säkert som vid tidigare fusioner där Arla varit inblandade att krävas motprestationer av företaget. Det kan bli en lång och oviss resa.



    Gefleortens strategi att bli starka på den lokala marknaden kombinerat med försäljning till handelns egna varumärken höll inte.

    I fjol förlorade man en stor volym av EMV-försäljningen till andra mejeriföretag och har inte heller haft möjligheten att tillräckligt snabbt utveckla de nya produkter för mejerihyllan som efterfrågas. Konkurrensen från Arla och andra mejerier, från importen och från handelns egna varumärken blev för hård.

    Gefleortens problem sätter fingret på ett generellt problem om det ska vara möjligt att behålla en frisk och sund konkurrens i den svenska mejeribranschen, något som är till nytta för mjölkbönderna och för hela sektorn.

    Hur ska man profilera sitt mejeriföretag? Det är en utmaning för andra små och lokala mejerier som nu växer fram att hitta den verkligt lönsamma nischen som dessutom håller över tid.

    Läs mer: Gefleorten och Arla inleder förhandlingarLäs mer: Den internationella mjölkkrisen påverkar ossPREMIUM. Mjölkpriser det är ett hemlighetsmakeri i dag

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen