Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 28 februari

    Dubbla däcknyheter på Sima

    SIMA, PARIS.

    Sima-mässan i Paris bjöd på två stora däcknyheter. Både Trelleborg och Michelin fick var sin guldmedalj för sina kompressordrivna lösningar som bygger på att däcktrycket regleras under färd.

     Genom att sänka lufttrycket ökar kontaktytan med marken med 20 procent hos Michelin Evobib.
    Bild 1/4 Genom att sänka lufttrycket ökar kontaktytan med marken med 20 procent hos Michelin Evobib.
     Närbild på den flexibla tekniken från Michelin.
    Bild 2/4 Närbild på den flexibla tekniken från Michelin. FOTO: Fredrik Stork
     Trelleborgs VIP-system innehåller en styrenhet och en kompressor som är integrerad i fälgen.
    Bild 3/4 Trelleborgs VIP-system innehåller en styrenhet och en kompressor som är integrerad i fälgen. FOTO: Fredrik Stork
     Trelleborgs teknik ska öka kontaktytan med marken med upp till tio procent.
    Bild 4/4 Trelleborgs teknik ska öka kontaktytan med marken med upp till tio procent. FOTO: Fredrik Stork

    Guldutmärkelsen är Simas största pris för nya innovationer och gick i år till två konkurrerande företag, Trelleborg och Michelin.

    Två däck i ett

    Michelins nya däck går under namnet Evobib och är framtaget för traktorer med luftregleringssystem. Principen bygger på att däcket kan ändra form efter rådande förutsättningar.

    – Detta är en revolution in däckteknologin, som ger ett mindre fotavtryck på marken. Evobib är vår nästa generation däck och är en flexibel lösning, både på fältet och på vägen, säger Michelins Sima-representant, Emmanuel Ladent.

    Sparar åtta procent

    Genom att öka trycket i samband med vägkörning och transporter får endast däckbanan i mitten kontakt med vägen. Det ska, enligt Michelin, bidra till ökad säkerhet, mindre vibrationer och framför allt lägre bränsleförbrukning. Tillverkaren uppskattar att lösningen kan reducera förbrukningen med upp mot åtta procent. Men den riktigt stora fördelen uppenbarar sig på fältet i form av minskad markpackning.

    Vid körning på fältet sänks lufttrycket, vilket leder till att hela däckbanan får kontakt med marken. Det ska i sin tur ge 20 procent ökad kontaktyta.

    För skördetröskor

    Även Trelleborgs teknik drar nytta av fördelarna med lufttrycksreglering, och är utvecklad för Fendts skördetröskor i ett nära samarbete med maskintillverkaren. Trelleborgs VIP-teknik bygger på att lufttrycket regleras under färd med hjälp av en kontrollenhet och en kompressor som är integrerad i fälgen. Systemets sensorer mäter omgivningens temperatur och lasttryck och kompenserar sedan genom att reglera lufttrycket. Enligt Trelleborg kan systemet öka kontaktytan med marken med upp till tio procent.

    Michelin siktar in sig på att introducera sitt nya däck på marknaden i anslutning till Agritechnica i höst, medan Trelleborg väntar på fortsatta utvärderingar för att kunna återkomma med mer information i anslutning till den tyska maskinmässan.

    Läs mer om

    Till toppen