Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 10 December 2017

    Transportera mjölk – en värmländsk långkörare

    Tord Johansson var 21 år när han 1972 köpte sin första mjölkbil och blev därmed Värmlands yngste åkare. I dag har han 37 bilar och 106 anställda och ser till att mjölken från Värmland och delar av norrlandskusten kommer till Arlas mejerier.

    Det började med en Scania 110 flakbil som hämtade upp mjölkflaskor på 125 gårdar av de 700 som fanns i hela Värmland under tidigt 1970-tal. I dag finns 98 mjölkgårdar i hela Värmland varav 11 i området kring Värmlands Nysäter, där Tord Johansson startade sin verksamhet.

    – Jag ville bli bonde egentligen, jag var väldigt intresserad av traktorer. Men det var billigare att köpa en lastbil och jag fick ut mer av det. Jag fick se alla nya traktorer och uppleva lantbruket utan att ha ett eget, berättar Tord Johansson.

     Mejeritransporter ser till att mjölken från Värmland och Norrlandskusten kommer till och från Arlas mejerier.
    Mejeritransporter ser till att mjölken från Värmland och Norrlandskusten kommer till och från Arlas mejerier.

    Intresse av att växa

    Redan 1975 bytte han ut sin lastbil mot en tankbil och sedan rullade det på. Tord Johansson beskriver sig som nyfiken och att det alltid drivit honom att utvecklas.

    – Under 1980-talet var det flera mjölkkörare som lade ned och vi var intresserade av att växa. Så fort vi fick ett erbjudande om att ta över, gjorde vi det.

    LÄS MER: Här avslöjas hemliga köpesumman

     Mejeritransporter på plats utanför ladugården på Lilleruds lantbruksskola.
    Mejeritransporter på plats utanför ladugården på Lilleruds lantbruksskola.

    Det är mycket som hänt sedan den där enda mjölkbilen. Framför allt när det gäller mjölkhämtningen ute på gårdarna. Det började med flaskor som hämtades upp på mjölkborden. Sedan kom tankbilarna och man sög ur mjölken ur flaskorna på plats innan det så småningom blev tankar inne på gårdarna. Men den allra största förändringen, upplever Tord Johansson, är att antalet mjölkgårdar minskat så drastiskt under de här åren.

    – I dag är de få och stora i stället och drivs företagsmässigt på ett helt annat sätt

     Sista gården för dagen, nu väntar skiftbyte i Karlstad för Kristoffer Granberg. Bilen går vidare till Arlas mejeri i Götene.
    Sista gården för dagen, nu väntar skiftbyte i Karlstad för Kristoffer Granberg. Bilen går vidare till Arlas mejeri i Götene.

    Under de första åren fanns också mejerier i flera av de värmländska kommunerna.

    Körde för Spendrups

    Just minskningen av antalet mjölkbönder gjorde att Tord Johansson tidigt började se sig om efter fler ben att stå på. Det ledde till att han i slutet av 1980-talet började köra vassle och spillmjölk för fodertillverkning samt en del öljäst till Spendrups och Kopparbergs bryggerier.

    – Vi hade åtta foderbilar och körde i hela Milkos område fram till 2010.

     Kristoffer Granberg och Tord Johansson.
    Kristoffer Granberg och Tord Johansson.

    Verksamheten växte sakta och tryggt under en rad av år. Tord körde på egen hand fram till 2004 då han fick lov att ta en plats på kontoret. Då hade företaget blivit ett rent familjeföretag med både Tords fru och hans tre söner involverade i verksamheten. Under åren har mejerier lagts ned och mjölkbönder försvunnit. Till slut fanns bara Milko och mejeriet i Karlstad kvar i Värmland. 2008 fick Mejeritransporter ett rejält uppsving när Milko fick leverera mjölk till Willys och Mejeritransporter fick hand om distributionen till Stockholm.

     Prover tas från varje gård.
    Prover tas från varje gård.

    2011 kom ett stort nederlag för Värmland när Milko fusionerade med Arla. Men för mejeritransporter blev det ett riktigt lyft.

    – Plötsligt fick vi väldigt mycket bilar, både distributionsbilar och tankbilar. Det blev ett uppsving för oss men för Värmland är det tråkigt att det blev som det blev. Jag hade trots våra framgångar hellre sett att mejeriet i Karlstad blivit kvar.

     Företaget startades 1972 då Tord Johansson var Värmlands yngste åkare med sina 21 år.
    Företaget startades 1972 då Tord Johansson var Värmlands yngste åkare med sina 21 år.

    Två år före fusionen startade mejeritransporter ett åkeri i Hälsingland – TA logisik & transport AB – och några år senare köptes ett i Mora. Det innebär att de sköter all hämtning av mjölk i Värmland och Hälsingland samt i Sundsvallstrakten åt Arla.

    Kör för de små

    Förutom Arla har de också tagit de små lokala mejerierna under sina vingar.

    – Ja vi kör åt Wermlands mejeri och vi körde åt Arvikabygdens också innan de lade ned. Samt hyr ut en bil till Dellenmejeriet i Delsbo. Men det gör vi i ett av våra dotterbolag TA logistik som har två tankbilar och en reserv.

     2004 slutade Tord Johansson köra själv och tog plats på kontoret.
    2004 slutade Tord Johansson köra själv och tog plats på kontoret.

    LÄS MER: Mejerifusion kan villkoras

    Milkos Mejeri i Karlstad släppte han aldrig och äger i dag halva fastigheten tillsammans med Knut Lillienau på Grön ko. Det kallas numera Matmejeriet och hyresgästerna har både matproduktion och lager där. Tord har även flera fastigheter och ett däckbolag.

    – Vi behöver ändå byta däck på lastbilarna så ofta att det var lika bra att ha en egen firma, säger han och skrattar. Och om något är tillräckligt intressant så köper jag det.

    Hur länge håller du på?

    – Så länge jag tycker det är roligt. Jag hade tänkt ta pension när jag fyllde 55, Nu är jag 66 och det är alldeles för spännande för att sluta.

     Tord Johansson
    Tord Johansson

    LÄS OCKSÅ: Därför blev rundhytten en hitLÄS OCKSÅ: Så får du snurr på flaskmjölkenLÄS OCKSÅ: Ekologiska plogpinnar blev lysande succé

    Tidslinje

    1947: Tord Johanssons pappa startar ett åkeri med mjölktransporter.

    1972: Tord köper sin första bil.

    1975: Byter ut flakbilen mot tankbil.

    Början av 1980-talet: köper upp fler små åkerier.

    1986: tar över pappans åkeri.

    1988: börjar köra vassle och spillmjölk – djurfoder.

    1990: 1996 åtta foderbilar i gång2004 – startar däckfirma, slutar köra själv.

    2008: börjar köra mjölk från Milko i Karlstad till Willys butiker i Mälardalen.

    2010: Startar TA Logistik & Transport AB för körning av intransport åt Arla i Hälsingland.

    2011: Milko försvinner från Karlstad.

    2012: Köper in sig i Matmejeriet.

    2013: köper åkeri i Mora.

    Mejeritransporter Tord Johansson AB

    TA Logistik & Transport AB

    Gräsdalens däckservice AB

    Solaglass – ett gammalt varumärke som Tord Johansson vill starta upp igen med glasstillverkning,

    Anställda: 106

    Omsättning: 105 miljoner kronor

    Vinst: Omkring 3,5 miljoner kronor

    Vinstmarginal: 3,3 procent

    Fordonspark: 37 bilar, 13 tanksläp, 7 skåpsläp tre kärror (skåp)

    Fastigheter: Två lokaler på Gräsdalen Karlstad, däckverkstad, delägare matmejeriet i Karlstad.

    Till toppen