Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Lantbruk 26 november

    Avelsförbund vill lyfta lammen i sociala medier

    I somras lanserade Svenska Fåravelsförbundet hashtagen #allalammbehövs för att genom sociala medier uppmärksamma att alla lamm är viktiga.

     Birgitta och Lennart Hansson har haft lammuppfödning på gården sedan 2004 och gillar att arbeta med djuren.
    Bild 1/6 Birgitta och Lennart Hansson har haft lammuppfödning på gården sedan 2004 och gillar att arbeta med djuren. FOTO: Maria Eremo
     Liten kille visades sig vara väldigt hungrig.
    Bild 2/6 Liten kille visades sig vara väldigt hungrig. FOTO: Maria Eremo
     Ibland får man hjälpa naturen på traven om mjölken inte riktigt räcker till. Här ser Birgitta Hansson till att en tvådagars får i sig ordentligt med mat.
    Bild 3/6 Ibland får man hjälpa naturen på traven om mjölken inte riktigt räcker till. Här ser Birgitta Hansson till att en tvådagars får i sig ordentligt med mat. FOTO: Maria Eremo
     Under november kommer 80 tackor på gården i Ervalla att lamma, här ser vi tre som redan har fötts.
    Bild 4/6 Under november kommer 80 tackor på gården i Ervalla att lamma, här ser vi tre som redan har fötts. FOTO: Maria Eremo
     En alldeles nyfödd lammunge som på bilden bara är någon minut gammal.
    Bild 5/6 En alldeles nyfödd lammunge som på bilden bara är någon minut gammal. FOTO: Maria Eremo
     En två dagar gammal lammunge som spelar en viktig roll i Sveriges lammproduktion.
    Bild 6/6 En två dagar gammal lammunge som spelar en viktig roll i Sveriges lammproduktion. FOTO: Maria Eremo

    Enligt Svenska Fåravelsförbundet har kampanjen redan gett en liten effekt, men fortfarande behövs fler lamm. Konsumtionen av lamm har ökat med sju och en halv procent på ett år medan produktionen endast ökat med en procent. Birgitta och Lennart Hansson driver lantbruk med bland annat lammuppfödning i Ervalla, två mil norr om Örebro, och de tycker att satsningen är viktig.

    – Vi vill försöka nå dem med liten besättning att de kanske kan ha några till, det skulle göra jättemycket på det stora hela, säger Birgitta.

    Full fart på lammningen

    Det är i mitten av november och just nu pågår lamning för fullt i deras stallar. Paret Hansson har 250 tackor sammanlagt och i den här perioden är det 80 av dem som lammar.

    Vanligtvis brukar makarna köpa vinterlamm från andra gårdar för att föda upp dem under vintern och sedan sälja till påsk, eftersom att det är god ekonomi på dem. I år har man för första gången inte gjort det, helt enkelt på grund av platsutrymme.

    – Vi tror att det finns en okunskap kring produktionstänk. Om alla ökade på lite grann skulle det göra stor skillnad, säger Birgitta.

    LÄS MER: ATL TV: Större intresse för svensk ull

    I dag är det inte alls ovanligt att människor har några få djur gående på sina marker för att det är ett mysigt inslag, men också för att hålla marker öppna.

    – Jag tror helt klart att lamm är en framtidsvara, de är bra för naturen. Om vi ska klara alla miljömål som sätts upp så måste vi ha betesdjur. Om vi ska kunna odla i framtiden måste vi sköta om jorden, säger Lennart.

    ”Viktig satsning”

    De vet inte om kampanjen #allalammbehövs gjort någon stor skillnad, men de tror att den har börjat ge effekt.

    – Volymerna är över lag för små i dag och vi lammuppfödare syns också väldigt sällan i olika rapporteringar och listor. Det här är en viktig satsning. Just nu fyller vi de hus vi har och har inga planer på att bygga, det är vi för gamla för. Barnen vill inte ta över, men hade vi varit yngre hade vi satsat, säger Birgitta.

    LÄS MER:

    Hon och Lennart önskar att det fanns en plats där lammuppfödare enkelt kunde hålla kontakt med varandra för att hjälpas åt och för att till exempel få vetskap om var och när det finns eventuella vinterlamm att köpa.

    – Det skulle behöva bli mer ordning kring just den frågan, det tror vi skulle göra mycket för branschen. Lammen har stor konsumtionsnytta och det gäller att ta tillvara på det, frågan är bara hur? Förhoppningsvis ger hashtagen ett bra resultat på sikt, avslutar Lennart.

    LÄS OCKSÅ: Två dräktiga tackor stals ur logenLÄS OCKSÅ: Mer semin i fåravelnLÄS OCKSÅ: Höga snittpriser på baggeauktion

    Bolagsform: Enskild firma

    Ägare: Birgitta och Lennart Hansson.

    Antal anställda: En anställd, samt Birgitta och Lennart.

    Omsättning: Cirka 2,2 miljoner kronor.

    Vinstmarginal: ”Det vet vi faktiskt inte, vi skulle kanske prata med vår revisor om det.”

    Areal: 110 hektar åkermark, 50 hektar skog.

    Birgitta Hansson

    Ålder: 58 år

    Familj: Maken Lennart och tre vuxna barn.

    Lantbrukare sedan: Barnsben, men som lammuppfödare från 2004, innan dess hade paret kor.

    Lantbruket: Växtodling och lammuppfödning och hela verksamheten är Krav. Utöver lantbruket bedriver vi ytterligare en inriktning i form av maskinverksamhet. Med den biten kan vi erbjuda vinterväghållning och grönyteskötsel.

    Tankar energi: ”Bland djuren. Men jag tycker om att på våren åka in till Örebro för att klippa gräs. Jag gillar blandningen.”

    #allalammbehövs är en uppmaning från Svenska Fåravelförbundet att tagga bilder i sociala medier. På så vis vill man uppmärksamma lammuppfödare, stora som små, att varje litet lamm är viktigt i den stora produktionen.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen