Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 18 november

    Åkerier kritiska mot klåfingrig myndighet

    Åkerierna är starkt kritiska mot att Trafikverket ska få bestämma hur många hjul lastbilarna ska ha.

    I förslaget till ny trafikförordning står det att Trafikverket ha rätt att bestämma villkor för de fordon som ska köra på BK4, det vägnät för 74-tonslastbilar som börjar öppnas upp våren 2018.

    Men det tycker Sveriges Åkeriföretag är principiellt fel.

    – Vi vill ha en renodlad princip att Transportstyrelsen bestämmer de tekniska villkoren för fordon, och Trafikverket ägnar sig åt infrastrukturen, säger Mårten Johansson, teknikchef på Sveriges Åkeriföretag.

    ”Trafikverket tänker mer på vägarna”

    Åkeriföretagen befarar att Trafikverket kommer att kräva att 74-tonslastbilar ska vara försedda med tvillingmonterade hjul, för att minska vägslitaget.

    – Trafikverkets tänker mer på vägarna än att de ser frågan om däck ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, säger Mårten Johansson. 

    LÄS MER: Högre ambitioner för 74 ton

    Han pekar på tyngre lastbilar har fler hjulaxlar vilket i relativa tal innebär att vägslitaget i stället minskar jämfört med många av de lättare fordon, till exempel EU-trailer. Och på att singelmonterade breddäck ger större lastförmåga, lägre rullmotstånd, lägre bränsleförbrukning och lägre utsläpp av koldioxid.

    – Man måste ha möjlighet att välja från åkerisidan, breddäck när det behövs och dubbelmonterat när det behövs. Det har fungerat bra hittills och vi vill att det ska fungera på det viset.

     I förslaget till ny trafikförordning står det att Trafikverket ha rätt att bestämma villkor för de fordon som ska köra på BK4, det vägnät för 74-tonslastbilar som börjar öppnas upp våren 2018. Det gillar inte Sveriges Åkeriföretag.
    I förslaget till ny trafikförordning står det att Trafikverket ha rätt att bestämma villkor för de fordon som ska köra på BK4, det vägnät för 74-tonslastbilar som börjar öppnas upp våren 2018. Det gillar inte Sveriges Åkeriföretag. FOTO: David Larsson

    Men blir det någon skillnad i praktiken? Transportstyrelsen kan också kräva tvillingmonterade däck?

    – Vi utgår från att Transportstyrelsen gör en mer övergripande bedömning än Trafikverket.

    Vill ha längre fordonskombination

    Åkerinäringen ligger också på för att vägnätet för BK 4 ska vara större än föreslaget, och att 74-tonstågen ska bli upp till 34 meter långa.

    – Nyttan kan öka ytterligare om långa släpvagnar också kan användas i längre fordonskombinationer än 24 meter som alternativ till dolly och påhängsvagn. En släpvagn kan byggas stabilare med lägre tyngdpunkt och lättare, med ökad lastförmåga i vikt och volym, säger Mårten Johansson.

    LÄS MER: Mer väg för 74-tons lastbilar

    Han också tycker att maxbredden för fordonståg över 24 meter ska vara 2,6 meter i stället för 2,55 meter.

    – Sverige kan med fördel dessutom förenkla breddbestämmelserna för lastbilar och tillåta 2,6 meter bredd för alla fordon. Det skulle också underlätta lastning och lastsäkring av gods på lastbilar, säger Mårten Johansson.

    LÄS OCKSÅ: Nekar till miljonstöld av hjullastarePREMIUM: Nu blir det utrensning på LantmäterietLÄS OCKSÅ: Var fjärde samfällighet drabbad av plogbråket

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen