Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Krönika 17 november

    Teslas vision imponerar

    Teslas teknik går utmärkt att tillämpa på fordon för den gröna näringen. Men vad händer med varumärket om, eller när, den första Teslatraktorn tas i drift? Det undrar ATLs teknikskribent Fredrik Stork.

     Specifikationerna på Teslas lastbil imponerar, skriver ATL:s teknikreporter Fredrik Stork.
    Specifikationerna på Teslas lastbil imponerar, skriver ATL:s teknikreporter Fredrik Stork.

    På Agritechnica-mässan i Hannover drog en vacker MAN-traktor från 1949 blickarna till sig. Den var placerad bredvid en MAN-lastbil i samma nyans.

    I dag när Tesla har presenterat sin eldrivna lastbil är det lätt att dra paralleller. Skulle det finnas utrymme för Tesla att även slå sig in på jordbruksmarknaden?

    Allt talar naturligtvis emot. Men Tesla är inte vilket företag som helst. Företaget utmanar hela fordonsindustrin med sin vision om att göra världen fri från fossila bränslen.

    Bolagets finanser ser inte lysande ut. Men företagets vision imponerar. Ta bara en sådan sak som att bolaget går tvärt emot allt vad renodling heter, det begrepp som har blivit så centralt i många företagskulturer.

    Lyssnar man till sådana röster ska man differentiera varumärket, det vill säga behålla Tesla-emblemet på sportbilarna och skapa ett nytt varumärke för lastbilarna. Jag har många gånger frågat mig själv vad alla Tesla-ägare, som har plöjt in miljonbelopp i sina trendiga sportbilar, kommer tycka om att bli förknippade med bolagets lastbilar. Och hur kommer de reagera när de i framtiden får dela emblemet med Teslas skåpbilar?

     Traktor och lastbil sida vid sida på Agritechnica.
    Traktor och lastbil sida vid sida på Agritechnica.

    Jag kan bara anta att Tesla både har räknat och utrett den här frågan, och att bolagets varumärkesbyggande kommer att dra nytta av att produktportföljen utökas. Och på sätt och vis så skiljer sig strategin inte från andra. Personbilstillverkaren Volvo är som bekant också ett premium-märke som delar varumärke med lastbilstillverkaren Volvo som ju även gör anläggningsmaskiner, och det är väl ingen som tycker att det är konstigt?

    Specifikationerna på Teslas lastbil imponerar så klart också. Teslas grundare Elon Musk berättade att Tesla Semi ska kunna köra så långt som 80 mil på en laddning.

    Det lär räcka för många transporter, särskilt om man också väger in att chaufförerna måste stanna och vila. Under de obligatoriska rasterna, ska det i Teslas vision, också finnas förutsättningar att ladda. För att klara detta vill Tesla bygga upp ett nät av något som man kallar för Megachargers över hela världen. Det ska vara en betydligt bättre laddteknik än de superchargers som företaget har i dag.

    Enligt Musk ska en 30 minuter lång laddning ge runt 650 kilometer extra räckvidd.

    Hur Tesla ska göra detta möjligt och till vilket pris vet vi fortfarande väldigt lite om. Men klart är att man alldeles säkert skulle kunna bygga en väldigt bra jordbrukstraktor om man lånade lite av Teslas batteri- och laddteknik.

    Jag ska på inget sätt insinuera att vi snart kommer att få se en Tesla-lastbil bredvid en Tesla-traktor på Agritechnica, även om det vore intressant. Men om det blir så hoppas jag att lastbilen är en dragare för virkestransporter, för det vore väldigt välkommet för den gröna näringen.

     Enligt Teslas grundare Elon Musk ska lastbilen kunna köra så långt som 80 mil på en laddning.
    Enligt Teslas grundare Elon Musk ska lastbilen kunna köra så långt som 80 mil på en laddning.

    Fakta: Teslas ellastbil

    Tesla Semi ska klara 800 kilometer på full laddning vid landsvägsfart och med full last. Vilket innebär att ekipaget väger drygt 36 ton. Den ska klara av att gå från 0-100 km/h på fem sekunder utan last. Med full last ska det enligt Tesla ta 20 sekunder att nå 100 kilometer i timmen.

    Lastbilen får fyra motorer, en per hjul på de bakre båda axlarna. Enligt Teslas grundare Elon Musk ska lastbilen från dag ett ungefär 1,10 kronor billigare per körd kilometer. Men något pris ville han inte prata om på presentationen i morse.

    Bromsenergin ska gå återvinna till 98 procent, vilket har den positiva sidoeffekten att de mekaniska bromsarna har ett “evighetsliv”, som Elon Musk uttryckte det.

    Stor vikt har lagts vid att få ner luftmotståndet. För Tesla Semi ska det så kallade Cd-värdet ligga på 0,36, vilket ska jämföras 0,65–0,70 för en konventionell lastbil i samma storleksklass.

    Förhandsbeställningar går att lägga från och med nu, med en handpenning på 5 000 dollar. Produktionen ska komma igång under 2019.

    Teknikbonus:

    I förhandssnacket har det talats mycket om att dagens batterikapacitet inte skulle räcka för att driva en lastbil. Själv har jag därför funderat lite kring om Tesla skulle damma av den här gamla tekniken och bygga in den i sina lastbilar. I filmklippet visar företaget hur en modern batterimack skulle kunna se ut. Den består helt enkelt av en robotarm som byter ut hela batteripaketet på två Teslor under samma tid som en person tankar upp sin fossildrivna bil. Vill man skulle man helt klart kunna bygga en lastbil som baseras på samma utbytesteknik.

    LÄS OCKSÅ: Jättarna laddade på att börja med ellastbilarLÄS OCKSÅ: Förslag om HVO-diesel möter motståndLÄS OCKSÅ: Här kör traktorn utan förareLÄS OCKSÅ: Irländska bönder riskerar miljardförlust

    Detta är en kommenterande text i ATL, lantbrukets affärstidning. Det betyder att skribenten svarar för åsikterna i artikeln. Läs mer om ATL:s publicistiska målsättning här!

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen