Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Jobb-karriär 30 januari

    Vidareutbildning med fokus på att lära i jobbet

    Det finns stora möjligheter att välja inriktning för utveckling och specialisering på Bys Agroteknikerutbildning. Här vill man hänga med i ny teknik, och ge studenterna den kunskap de behöver.

    FOTO: MOSTPHOTOS

    – Man kan inrikta sig på allt från olika typer av animalieproduktion, till ren lantbruksekonomi, eller ha som mål att arbeta som arbetsledare inom gröna näringar. Många sätter mål för den roll de tänker sig att de vill arbeta i när de går ut, säger utbildningsledaren Barbro Mattsson.

    Agroteknikerutbildningen på Biologiska Yrkeshögskolan drivs sedan 2008 av Västra Götalandsregionen. Sammanlagt har man examinerat 22 årgångar elever, med stora variationer i fokus och inriktning och intresset ökar. Hösten 2017 antogs den största klassen någonsin.

    Viktigt med utveckling

    Barbro Mattsson tycker att det känns väldigt viktigt att det finns jobb till eleverna när de går ut, och som ATL tidigare skrivit om, finns en stor efterfrågan på bland annat djurskötare och arbetsledare inom lantbruket.

    – Den agrotekniska utbildningen utvecklades för att man kände att det behövdes utvecklad kompetens på bygden. Tidigare var det en lokal utbildning, men nu är vi en yrkeshögskola med nationellt intag, säger Barbro Mattsson.

    Många ansökningar kommer fortfarande från Mellansverige, men det finns intresse även från andra delar av Sverige.

    – Skåne har varit en region vi inte haft så många sökande ifrån, men vi ser en ökning av intresserade bland annat därifrån, säger hon.

     Barbro Mattsson, utbildningsledare på agroteknikerutbildningen.
    Barbro Mattsson, utbildningsledare på agroteknikerutbildningen. FOTO: BYS

    Uppdaterar löpande

    Ny utveckling och teknik kommer i ett rasande tempo och utbildningar som inte följer med riskerar att bli gammaldags väldigt fort.

    I ledningen för Agroteknikerutbildningen vill man att kurserna ska utvecklas löpande och nu diskuteras hur man ska hålla kurserna uppdatera bland annat kring nya tekniska hjälpmedel.

    – Studenterna som är ute på LIA, kan komma tillbaka med nya kunskaper om de senaste tekniska lösningarna som vi inte har med i utbildningsplanen än och det inspirerar oss att utveckla utbildningen hela tiden. De får också många nya tankar och idéer för vad de vill göra efter examen och hur, säger Barbro Mattsson.

    Stor valfrihet

    Utbildningen har en stor andel LIA – lärande i arbete som motsvarar praktik. När det gäller vad de ska göra under praktiken har eleverna stor frihet att välja upplägg. De kan till exempel arbeta med ett eget projekt inom en verksamhet, delta i ett forskningsprojekt, eller välja ut något som de vill lära sig.

    – Det kan vara att man vill lära sig hur ett företag byggts upp och utvecklas. Man är på plats i företaget och har en handledare precis som vid annan praktik, men man fokuserar på företagets struktur och hur företaget är uppbyggt, säger Barbro Mattsson.

    Hon säger att det inte är något nytt att lantbruket ligger i framkant när det gäller att utvecklas och anamma nya metoder och ny teknik.

    – Så har det varit i stor utsträckning i bland annat grisbranschen, det var lantbrukarna som drog i bromsen när det gällde antibiotika i fodret och lantbrukarna som testade sig fram med frigående djur, regelverket följde efter.

    Fakta om yrkeshögskoleutbildningen Agrotekniker på BYS

    Utbildningen är på en eftergymnasial nivå och det finns möjlighet att fördjupa sig inom lantbrukssektorn.

    Studenterna kan välja spetskompetens eller en bred kompetens. Man kan skräddarsy inriktning efter sina intressen och branschens efterfrågan.

    Studenterna kommer från hela Sverige men just nu med flest från Mellansverige.

    Obligatoriska kurser

    Introduktion

    Arbetsliv och ledarskap

    Företagsutveckling och driftledning

    Grovfoderproduktion med biologi och kemi i växter och foder

    Skog, ekologi och kretslopp

    Lärande i arbete, LIA I, II och III A

    Lärande i arbete, LIA IV med examensarbete

    Valbara kurser

    Bygg- och inomgårdsteknik

    Enskilt projekt

    Fårproduktion

    Grisproduktion

    Fördjupning Ekonomi

    Fördjupning Växtodling

    Lärande i arbete, LIA III B

    Mjölkproduktion I

    Mjölkproduktion II

    Nötköttsproduktion

    Teknik l, Lantbruksteknik

    Teknik II, Precisionsodling

    Växtodling I

    Växtodling II

    Läs mer om

    Till toppen