Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 8 november

    Förslag om HVO-diesel möter motstånd

    Ett förslag om hållbarhetskriterier för biodrivmedel riskerar att slå ut försäljningen av HVO-diesel i Sverige. Förslaget får svidande kritik från flera remissinstanser som ifrågasätter sättet som förslaget smugits igenom processen.

     HVO-diesel är ett ovanligt rent drivmedel med hög tändvillighet, vilket har gjort det populärt bland maskinägare. Fossil diesel innehåller en hel del föroreningar. HVO till vänster.
    HVO-diesel är ett ovanligt rent drivmedel med hög tändvillighet, vilket har gjort det populärt bland maskinägare. Fossil diesel innehåller en hel del föroreningar. HVO till vänster. FOTO: Neste

    I juli skickade regeringen ut en remiss bestående av ett tiotal rader juridisk text som man vill ändra i förordningen, ”Om hållbarhetskriterier för biodrivmedel”.

    Utifrån texten var det omöjligt att förstå vad förändringen skulle innebära.

    LRF skriver i sitt remissvar: ”Det är svårt att tolka ordalydelsen i denna paragraf, vilket gör det ännu svårare att avgöra vad det kan få för följder…”

    Man vill ha en motiverande text och en konsekvensanalys.

    LÄS MER: Bakslag för HVO

    Även Svenska Petroleum och Biodrivmedelsinstitutet, SPBI, skriver att ”formuleringen är alltför kortfattad och väldigt svår att förstå”. Liknande ordalydelser dyker upp i flera remissvar.

    Vad handlar då remisstexten om?

    Råvaror blir omöjliga

    Jo, genom att omklassificera restprodukter från palmoljeproduktion till biprodukt skulle dessa den 1 juli 2018 bli i stort sett omöjliga som råvaror för HVO-diesel i Sverige.

    Enligt Svebio bestod HVO-diesel till drygt 20 procent av restråvaror från palmoljeproduktion 2016. Efterfrågan av HVO ökar kraftigt till följd av att allt flera kommuner och företag väljer icke-fossila drivmedel till sina fordon. Andelen palmoljerester, kallade PFAD, har därför ökat kraftigt som råvara. Enligt Svebio kan den nu vara uppemot 50 procent.

    LRF varnar för att ändringen i förordningen skulle få allvarliga konsekvenser för utvecklingen av biodrivmedel i allmänhet. ”LRF ser farhågor med att denna nya paragraf även kan drabba andra grödor och på sikt hämma innovationer inom bioekonomin” och fortsätter att regeringen bör se till att kommande förslag: ”på ett seriöst sätt grundas på entydiga forskningsresultat.”

    På tvärs mot annat lagförslag

    SPBI konstaterar torrt att förslaget går tvärt emot ett annat lagförslag från regeringen som också ska införas den 1 juli 2018, kvotplikten. I den tvingas bränsleleverantörerna, bensinbolagen, att årligen blanda in allt mer biobränsle i dieseln som säljs vid mack. I en beräkning visar SPBI att Sverige skulle konsumera 65 procent av den årliga produktionen av HVO i Europa om kvotplikten genomförs samtidigt som restprodukten PFAD fasas ut. ”SPBI bedömer att Sverige svårligen kan ta en så stor andel av de tillgängliga volymerna HVO”, skriver institutet.

    Om bensinbolagen inte klarar av att nå upp till kvotandelen biodiesel (19,7 procent) tvingas bolagen att betala en straffavgift.

    LÄS MER: Nytt EU-förslag om biodrivmedel får kritik

    Biodrivmedelsinstitutet SPBI varnar också regeringen att ”om en råvara bedömts som restprodukt i ett annat EU-land… får ett annat EU-land inte sätta upp ytterligare villkor för att godkänna det” och att införandet av förslaget kan vara ett handelshinder.

    LRF konstaterar i sitt remissvar det absurda i att det inte finns ”några hållbarhetskrav för de fossila motsvarigheterna”, och att förslaget gör mer skada än nytta.

    Under onsdagen, i dag, tar riksdagen ett beslut som ger regeringen rätt att göra den föreslagna ändringen i förordningen. ATL ska försöka att utröna när ett regeringsbeslut eventuellt kommer.

    LÄS OCKSÅ: ”Den danska konkurrensen är förödande”LÄS OCKSÅ: Säljer skog för mångmiljonbeloppLÄS OCKSÅ: Utmaningen: köra traktorn fossilfritt

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen