Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 13 oktober

    Ponsse stärker sina aktier på rysk marknad

    Ryssland rycker nu fram som det största köparlandet vilket får konsekvenser för alla maskintillverkare. Ponsse har en mycket stark position där.

     Ponsses vd Juho Nummela har anledning att vara glad.
    Ponsses vd Juho Nummela har anledning att vara glad.

    Sverige har alltid varit största marknaden för kortstamsmaskiner. Men det håller på att ändras.

    – Ryssland utmanar nu Sverige och kan bli den största marknaden för kortstamsmetoden i världen, beroende på hur försäljningen i Sverige utvecklas i år. Omvandlingen från helstams- till kortstamsmetoden har gått fort de senaste tio åren i Ryssland, konstaterar Ponsses vd Juho Nummela.

    LÄS MER: Liten skotare blev stor kombi

    Duo utmanar varandra

    I Ryssland slåss John Deere och Ponsse om förstaplatsen med cirka 40 procent av marknaden vardera, enligt Juho Nummela.

    – Rysslands export av rundvirke och skogsprodukter är rätt konkurrenskraftig just nu. Rubelns växelkurs har stabiliserats på en bra nivå vilket gör att kunderna kan investera i nya maskiner, säger han.

    Det är inte bara Europa som är mottagare av de ryska skogsprodukterna. Aktiviteten i Fjärran Östern är hög med Kina och resten av Asien som köpare.

    Ponsse växer med rekordfart

    De senaste tre åren har Ponsse vuxit med 20 procent per år och har lika hög försäljning som Komatsu Forest globalt. Tillväxttakten är halsbrytande.

    – Vi gör det grundläggande arbetet rätt och fokuserar på rätt saker. Vi har väldigt bra folk som jobbar hos oss och låga hierarkier i organisationen, förklarar Juho Nummela.

    I Finland har företaget 45 procent av marknaden men bara 20 procent i Sverige. Sedan ett par år görs stora ansträngningar för att den siffran ska öka. Det arbetet börjar nu ge resultat. Skotarförsäljningen mer än fördubblades 2016. Och sedan den nya skördaren Scorpion släpptes 2014 har 120 exemplar sålts till Sverige, vilket motsvarar en försäljning på en halv miljard kronor totalt.

    LÄS MER: Terri satsar på hjul

    Hotet i den nuvarande heta konjunkturen är långa leveranstider. Både John Deere och Ponsse kan leverera först efter årsskiftet för maskiner som beställs nu.

    Därför kommer Ponsses satsning på en ny fabrik, som tas i bruk till årsskiftet, med en perfekt tajming.

    Kommer den nya fabriken att öka vinstmarginalen?

    – Förhoppningsvis kommer den att göra det. Den kommer att vara både mer flexibel och produktiv.

    LÄS OCKSÅ: Så ska tjuvarna stoppasLÄS OCKSÅ: Här är listan – så slår pickupskatten

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    ATL Premium
    99:-/mån
    • 3 månader för 297 kr (99kr/mån)
    • Ingen bindningstid
    • Missa inget viktigt!
    Till toppen