Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 23 november

    Pajalagruvan återuppstår till sommaren

    Det kommer att krävas många maskinförare till den återstartade järnmalmsgruvan i Pajala.

     Vid full drift vid gruvan kan 350 personer behövas för bland annat transporter. När gruvan gick i konkurs 2014 användes specialbyggda 90-tons ekipage för de 16 milen till Svappavaara.
    Vid full drift vid gruvan kan 350 personer behövas för bland annat transporter. När gruvan gick i konkurs 2014 användes specialbyggda 90-tons ekipage för de 16 milen till Svappavaara. FOTO: Fotograf Erland Segerstedt

    Brytningen i det konkursade dagbrottet i Kaunisvaara, Pajala, återuppstår under namnet Kaunis Iron, meddelade de nya ägarna under onsdagen på en presskonferens i Luleå.

    – Vi har fått ihop 540 miljoner kronor från investerare, berättade Anders Sundström, tidigare s-märkt näringsminister, numera styrelseordförande i Kaunis Iron.

    Investerarna har köpt den konkursade gruvan för 100 miljoner kronor och kommer därmed in i affären med en betydligt lägre kapitalkostnad än förre ägaren, Northland Resources. Northland hade investerat nio miljarder kronor när järnmalmspriserna föll kraftigt vilket ledde till konkursen 2014, bara två år efter starten.

    Måste torrläggas

    Gruvan ska nu pumpas torr och inledningsvis behövs 30 till 40 anställda plus ett okänt antal entreprenörer. Enligt tidigare uppgifter kan 300 till 350 personer sysselsättas i gruvan vid full drift. Uppstarten sker sommaren 2018.

    – Det jobbigaste idag är inte att få folk utan att få kompetent personal för driften, säger den lokale entreprenören Patrik Snell i Pajala till SVT Nyheter.

    Transporterna av malmen ska som tidigare gå per lastbil från Tornedalen till Svappavaara, en sträcka på 16 mil. Bilarna gick tidigare i flerskift och drevs av Swerocks dotterföretag Cliffton Mining. Kontraktet var på fem miljarder kronor och löpte från 2013 till 2021.

    Hoppas på kontraktet

    Clifton har förhoppningar om att ta kontraktet igen, speciellt sedan Cliffton nyligen förlorade ett kontrakt med LKAB i Svappavaara som friställde ett hundratal personer.

    Bilarna som skötte transporten från Pajala hade dispens för en bruttovikt på 90 ton varav lastförmågan var 63,8 ton.

    PREMIUM: Nytt förslag om HVO möter motståndLÄS MER: Northland betalar miljoner till markägareLÄS MER: Förarlösa lastbilen i gruvtest

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen