Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 8 december 2017

    Naturvårdsverket mörkade rekordminskning

    Svebio går till skarpt angrepp mot Naturvårdsverket som anklagas för att mörka uppgifter i sin statistikrapportering.

     Miljöhjälte.
    Miljöhjälte. FOTO: Scania

    Den tunga lastbilstrafiken minskade utsläppen av växthusgaser med 11,2 procent mellan 2015 och 2016 i Sverige. Till stor del beror det på övergången från fossil diesel till förnybar diesel som HVO och talloljediesel.

    När Naturvårdsverket, NVV, släppte statistiken den 30 november undvek man att berätta detta, trots att de tunga lastbilarna stod för den enskilt största minskningen bland de olika fordonsslagen.

    Pastejer

    På en blogg kritiserar Svebios näringspolitiska chef Kjell Andersson NVV: ”Visst verkar det som att verket sprider pastejer istället för fakta. Jag har svårt att tro att verkets experter inte studerar tabellerna i detalj.” (https://www.svebio.se/press/blogginlagg/naturvardsverket-missade-klimatnyheten-var-det-pa-flit/)

    Svebio, som är en organisation för bioenergiproducenter och -konsumenter, arbetar för ökad användning av bioenergi, som talloljediesel och grot till värmekraftverk.

    Flera miljöpartier inom EU har tagit en motsatt ståndpunkt i bland annat Europaparlamentets miljöutskott där man vill begränsa energiuttaget ur skog till förmån för el från vind, sol och vatten.

    Vinkling utifrån helheten

    Minskningen av växthusgaser från vägtrafik mellan 2015 och 2016 var 5,6 procent, eller 940 000 ton, i Sverige. De tunga lastbilarna stod för en minskning på 422 000 ton. Även lätta lastbilar, som pickuper, minskade utsläppen med 7,5 procent.

    Kjell Andersson på Svebio skriver: ”Varför berättar inte Naturvårdverket denna glada nyhet? Är det bara en normal miss, eller gör man så med flit? Kanske tar det emot att medge att övergången till biodrivmedel nu står för hela minskningen av klimatgasutsläpp i Sverige.”

    NVV:s text på hemsidan (http://www.naturvardsverket.se/klimatutslapp) säger tvärtom att inrikes transporter ”är mindre bidragande till den långsiktiga trenden.”

    Istället pekar verket på att utsläppen från tunga fordon ökat med 11 procent sedan 1990.

    I en skriftlig kommentar till ATL konstaterar Naturvårdsverkets kommunikationschef Berit Oscarsson att flera slutsatser är möjliga beroende på vilken del i klimatsiffrorna man tittar på. Det viktiga är att samma faktaunderlag används och att myndigheten i det här fallet valt vinkling utifrån helheten.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen