Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 13 november

    Mercedes X – när pickup blir livsstil

    Mercedes har tillverkat nyttofordon sedan urminnes tider, men någon regelrätt pickup har det aldrig blivit – förrän nu. Mercedes lovar att X-klass sätter en ny standard för biltypen, ATL har provkört.

     Möjligheten att få instrumentpanelen klädd i konstläder med kontrastsöm samt dekorpaneler av syntetiskt trä, känns personbilslyxigt.
    Möjligheten att få instrumentpanelen klädd i konstläder med kontrastsöm samt dekorpaneler av syntetiskt trä, känns personbilslyxigt. FOTO: Daimler AG Product

    Platsen är Santiago, Chile. Varför Mercedes har valt att förlägga den internationella provkörningen av sin förstling hit har förklaringen att Sydamerika är en av de absolut viktigaste marknaderna för pickuper globalt sett. För europeiskt vidkommande räknar Mercedes med att Tyskland och Storbritannien följt av Turkiet ska vara huvudmarknader medan Sverige beräknas bli fjärde eller femte största marknad. Att Chiles landsvägsnät bitvis uppvisar potthål av imponerande kvalitet, vid jämförelse är den svenska motsvarigheten närmast en nyspolad hockeyrink, var förmodligen även det ett argument då fjädringen enligt Mercedes ska vara den mest personbilslika i segmentet.

     ATL:s Anders Helgesson testkör Mercedes första pickup.
    ATL:s Anders Helgesson testkör Mercedes första pickup. FOTO: Andreas Lindlahr

    Mercedes har samarbetat med Nissan i utvecklandet av X-klass, den tekniska basen hämtas från nuvarande Nissan NP300 Navara vilket gör X-klass till tredje bil ut på Navara-plattformen efter Renault Alaskan vilken hade premiär tidigare i år. Utvecklingsarbetet av X-klass har pågått i fyra år och skett både i Japan och i Stuttgart.

    LÄS MER: Krallig pickup från Renault

    Mercedes har gått grundligt tillväga i förvandlingen av Navara. Det mest uppenbara är en ny front som tydligt anknyter till Mercedes personbilar. Det enda som har lämnats orört exteriört är dörrar och flaksidor, luckan till flaket är unik för X-klass.

    Upplyst flak

    En kul detalj är att flaket är belyst. Mercedes har utvecklat kåpor, lastbågar och liknande tillbehör specifikt för modellen. Lastkåpa kostar från 36 000 kronor, ett flakjalusi omkring 23 000 kronor. De smarta flyttbara lastsäkringsskenorna längs flaksidorna och i golvet ingår i standardutrustningen. Den klassiska utmaningen, att rymma en lastpall mellan hjulhusen, klarar X-klass elegant. Maxlast är något över 1 ton, max dragvikt 3,5 ton.

     Kupén är välisolerad och påfallande tyst även i högre farter.
    Kupén är välisolerad och påfallande tyst även i högre farter. FOTO: Anders Helgesson

    Jag kliver upp i kupén. Instrumentpanelen ger med sina friskluftsutblås och den stående medieskärmen ett omisskännligt Mercedesanslag. Det enda som signalerar det japanska ursprunget är klimatanläggningen och vredet för att växla mellan två- och fyrhjulsdrift.

    Möjligheten att få instrumentpanelen klädd i konstläder med kontrastsöm samt dekorpaneler av syntetiskt trä, känns personbilslyxigt. Det elektroniska gränssnittet känns igen från Mercedes personbilar. Logiskt och tydligt i upplägget samtidigt som det finns möjligheter för olika uppkopplade tjänster, en nyhet för segmentet.

    Kupén är välisolerad och påfallande tyst även i högre farter. För en bekvämare benvinkel har baksätet höjts med tre centimeter, taket har höjts motsvarande. Tyvärr har fönsterlinjen inte justerats motsvarande vilket hämmar sikten och baksätet ger en något instängd känsla. Det finns konkurrenter med väsentligt bekvämare baksäten. Stolarna fram är enligt Mercedes specifikation och riktigt bekväma. Ratten går bara att justera i höjdled.

     Mercedes har utvecklat kåpor, lastbågar och liknande tillbehör specifikt för modellen.
    Mercedes har utvecklat kåpor, lastbågar och liknande tillbehör specifikt för modellen. FOTO: Daimler AG

    Ramkonstruktion, hjulupphängningar, motor och drivlina är mekaniskt identiska med Navara. Mercedes har finjusterat fjädringen. Bland annat med längre A-armar i hjulupphängningen fram och nya krängningshämmare. Resultatet är att många av de små krumsprång en olastat pickup kan göra vid korta och tvära gupp filtreras bort, men det är fortfarande en bit kvar till personbilskomfort. En eloge för att transmissionsljuden med inkopplad fyrhjulsdrift är försumbara.

    LÄS MER: Amarok slår knock på marknaden

    Inledningsvis kommer X-klass att erbjudas med en 190 hästkrafter stark fyrcylindrig dieselmotor. Motorn är kopplad till en sjuväxlad automatlåda, några manuella alternativ är inte aktuella. Under andra halvan av 2018 kommer motorprogrammet att kompletteras med en sexcylindrig Mercedes diesel på 258 hästkrafter. Till skillnad från den fyrcylindriga motorn kommer V6:an att ha permanent fyrhjulsdrift.

    Kraften mellan axlarna justeras efter behov, normalt driver bilen 60 procent fram och 40 procent bak. Vidare kommer bilen att ha start-/stoppsystem. Oavsett motorval går det att välja X-klass med ett så kallat ”off-road”-paket vilket höjer markfrigången till drygt 22 centimeter.

     Instrumentpanelen ger med sina friskluftsutblås och den stående medieskärmen ett omisskännligt Mercedesanslag.
    Instrumentpanelen ger med sina friskluftsutblås och den stående medieskärmen ett omisskännligt Mercedesanslag. FOTO: Daimler AG

    Mercedes förhoppning är att X-klass förutom nyttofordon ska bli något av en livsstilsbil för den som tycker att dagens suvar inte ger tillräckligt tydliga signaler om en aktiv och krävande fritid. X-klass är en av marknadens mest kompletta pickuper men om det räcker för att rubba klassledande VW Amarok från försäljningstronen återstår att se.

    LÄS OCKSÅ: Här är listan – så slår pickupskatten LÄS OCKSÅ: Därför tvekar jättarna om elpickuper

    Mercedes-Benz X 250 d 4Matic

    Pris: Från 315 900 kronor (cirka 395 000 kronor med moms).

    Motor: Diesel, fyrcylindrig radmotor, 2 298 cm3, turbo.

    Effekt: 190 hk vid 3 750 r/min.

    Vridmoment 450 Nm vid 1 500 r/min.

    Förbrukning: 7,7 l/100 km.

    CO2: 203 g/km.

    Prestanda 0-100 km/h: 11,4 s.

    Toppfart: 179 km/h.

    Mått: Längd 534 cm, bredd 192 cm, höjd 182 cm.

    Max dragvikt: 3 500 kg.

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen