Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 16 november

    Marknaden för HVO hotad

    Högbo.

    Uppemot halva marknaden för förnybar HVO-diesel kan försvinna på grund av politiska beslut, hävdar branschföreträdare.

    I förra veckan tog riksdagen ett beslut som kan leda till att rester från palmoljeproduktionen, PFAD, inte längre är en restprodukt. Det innebär att PFAD-delen i HVO-diesel blir beskattad som fossil diesel och är därmed död för marknaden.

    Om PFAD-delen beskattas skulle priset ökat med cirka 1,30 kronor per liter HVO.

    – Blir beskattningen den man tror så påverkar det priset med en tio-femton procent eller mer. Det äter upp hela marginalen för åkerierna. Det kommer att döda produkten HVO för dem, säger Christoffer Norén på företaget Sthlm Biodiesel som säljer HVO och rapsdieseln RME.

    Dyrare råvaror

    Finska Neste, som är världens största producent av HVO, kan istället söka andra råvaror för att ersätta PFAD. Men dessa är betydligt dyrare.

    – Hittar man ingen lösning på att tillverka HVO utan PFAD då kan så mycket som hälften av marknaden försvinna. HVO kommer inte att klara av den konkurrensnackdelen, säger Christoffer Norén.

     Christoffer Norén.
    Christoffer Norén.

    Även i EU-parlamentet motarbetas biodrivmedel av miljöpartierna eftersom de anser att de konkurrerar med livsmedelsproduktion.

    – Hela bioenergimarknaden är oerhört motarbetad av EU:s politik för tillfället, konstaterar Christoffer Norén och får medhåll från Svenska bioenergiföreningens, Svebio, vd Gustav Melin.

    Mer el

    – De gröna i EU-parlamentets miljöutskott vill fasa ut biodrivmedel så gott som helt och i stället gå över till elanvändning i transportsektorn. Det är en väldigt märklig hållning i och med att vi har mycket åkermark som inte används i Europa. Den är utmärkt att använda för produktion av biodrivmedel, säger han.

    LÄS OCKSÅ: Förslag om HVO-diesel möter motstånd

    Neste har en produktionskapacitet på 2,7 miljoner ton HVO. I Sverige konsumerades 1,2 miljoner kubikmeter 2016 vilket betyder att en huvudmarknad för Neste kan vara på väg att falla bort.

    Därmed är hela HVO-satsningen i gungning och det förnyelsebara bränslet kan komma att ersättas av fossil diesel.

    Mer utsläpp

    – Miljörörelsens agerande inom biodrivmedel försvårar klimatbekämpningen. Vi får ökade klimatutsläpp på grund av att de är negativa till utveckling av bioenergi. Så är det ju. Även talloljan är ifrågasatt. Och då vågar inte skogsindustrin investera när man fattar beslut som inte ligger på en logisk grund, säger Gustav Melin på Svebio.

     Gustav Melin.
    Gustav Melin.

    HVO-diesel

    Tillverkas av restprodukter från livsmedelsindustrin och räknas därför som förnyelsebart bränsle. I riksdagsbeslutet som togs i förra veckan ges regeringen rätt att ändra PFAD:s status från rest- till samprodukt via en förordning.

    LÄS OCKSÅ: Låt inte danskarna knäcka biogasen

    LÄS OCKSÅ: Skärpta krav för palmolja kan skjutas upp

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen