Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag

    M och C stödjer högre bilskatt

    Centerpartiet och Moderaterna stödjer regeringens förslag om kraftigt höjd bilskatt som nu är på väg till riksdagen. Skatten höjs med 15 till 120 procent beroende på ålder och utförande.

     En ny pickup får en bilskatt på 10 000 - 20 000 kronor per år de första tre åren.
    En ny pickup får en bilskatt på 10 000 - 20 000 kronor per år de första tre åren. FOTO: Fredrik Thunberg

    Regeringens förslag om kraftigt höjda bilskatter, kallat bonus-malus, har nu godkänts av lagrådet och är därmed på väg till riksdagen.

    Förslaget kommer förmodligen att finnas inbakat i budgetpropositionen för 2018 som presenteras i september.

    – Vi kommer inte att bryta ut den delen ur budgetpropositionen. Det vi talat om att bryta ut är flygskatten, 3:12 skatteregler och brytpunkten för statlig inkomstskatt, berättar Rickard Nordin, riksdagsman för Centerpartiet.

    Bonus-malus-systemet höjer skatten generellt med 15-20 procent för alla bilar, mest för dieslar. Förslaget innehåller också en funktion som ska få nybilskunder att välja fordon med låga koldioxidutsläpp genom att ge en premie upp till 45 000 kronor för exempelvis elbilar (bonus).

     Skatten höjs med 15 till 120 procent beroende på ålder och utförande.
    Skatten höjs med 15 till 120 procent beroende på ålder och utförande.



    Samtidigt får nya bilar med höga utsläpp en förhöjd bilskatt de första tre åren (malus). För en normal dieselpickup mer än fördubblas skatten.

    Exempelvis kommer en nyinköpt VW Amarok att beskattas med cirka 13 000 kronor per år de första tre åren.

    En Dodge Ram hamnar på 20 100 kronor per år.

    Efter de tre åren faller skatten tillbaka men inte ner till den nivå som gäller idag.

    Eget förslag

    Centerpartiet har lagt ett eget förslag där nybilsköpare får en bonus upp till 100 000 kronor och en malus på som mest 50 000 kronor.

    Däremot vill inte C höja den underliggande bilskatten för alla bilar.

    Är inte det ett problem för centern att fördyra för företagare på landet?

    – Regeringen lägger på en skatt på alla bilar med bonus-malus. Centerpartiet lägger istället en avgift vid köpet för de allra värsta, svarar Rickard Nordin.

    Även Moderaterna kommer att acceptera den nya bilskatten. Men reagerar på att den kommer att ge ett överskott på 600 miljoner kronor de första åren.

    Sverigedemokraterna konstaterar att man vill ha ett stopp för fortsatta höjningar av drivmedelsskatterna eftersom människor på landsbygd inte har något annat alternativ till bilen.

    “Drabbas orättvist”

    Kritiken från framför allt branschorganisationer som LRF har handlat om att en dieselbil som tankas med miljöbränsle ändå beläggs med straffavgift. De anser att bränslet, inte bilen, ska straffskattas.

    Sex organisationer, som värnar hantverkare och barnfamiljer vilka ofta använder tyngre pickuper och SUV:ar, skickade den 7 juli ett brev till regeringen där man konstaterade att dessa grupper drabbas orättvist.

    Organisationerna, bland annat BilSweden, Transportföretagen samt Sveriges Byggindustrier, konstaterade att, ”ingen hänsyn tas till det transportarbete fordonet är avsett att utföra.”

    LÄS MER: “Riskerar missgynna aktörer på landsbygden”LÄS MER: Skatten fördubblas på pickuperLÄS ÄVEN: Anticimex utryckningar till lantbruk ökat med 245 procent

    Kommentarer

    Genom att kommentera på ATL.nu så godkänner du våra regler.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen