Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 8 september

    Inga elpickuper på gång

    De stora tillverkarna har inga planer på elpickuper. Skälen är brister i batteriernas kapacitet och för liten marknad.

     Att bygga eldrivna pickuper kräver stora batterier, vilket har lett till att tillverkarna inte satsar på sådana fordon.
    Att bygga eldrivna pickuper kräver stora batterier, vilket har lett till att tillverkarna inte satsar på sådana fordon.

    – Vad jag vet nu finns det ingen plan på en eldriven Navara, säger Alexandra Österplan, informationsansvarig på Nissan Sverige. Däremot har Nissan tagit fram en lätt distributionsbil med eldrift, e-NV200. Den väger 1,6 ton och lastar drygt ett halvt ton.

    Pickup kräver stort batteri

    En Nissan Navara dieselpickup väger 3 ton och kan dra 3,5 ton.

    – Navaran är en mycket större och tyngre bil och då måste man ha ett mycket stort batteri för att den ska klara kraven, säger Alexandra Österplan.

    I stället för att utveckla en elpickup har Nissan slimmat motorerna.

    – Vi har tagit bort de stora och tunga V8:orna och V6:orna och Navaran är väl den som ligger bäst till vad det gäller utsläppsnivåer på pickuper. Bonus-malus kommer att drabba den här typen av bilar, säger Alexandra Österplan.

    Volkswagen tror inte på elpickup

    Enligt Volkswagen Sveriges uppskattning kommer det att säljas cirka 6 500 traditionella pickuper (Amarok, Navara, Ranger och liknande) i Sverige i år.

    – Volkswagen har ingen elpickup och det har inte någon annan heller, vad jag vet. Man vill göra så stora serier som möjligt eftersom elbilar ännu är rätt så dyra och batteritekniken har inneburit vissa begränsningar, säger Dan Andersson, marknadschef Volkswagen Sverige.

    – Man kan ju köra en dieselbil på HVO-diesel, som är ett fossilfritt bränsle. Politikerna tittar mer på vad det är för motor än vad man driver den med.

    LÄS MER: Pickuper straffbeskattas mer

    LÄS OCKSÅ: Nytt förslag kring bonus-malus

    Bonus-Malus

    Under de tre första åren ökar bilskatten med cirka 130 procent under Bonus-Malus för en pickup.

    I det gamla remissförslaget från i våras skulle skatten för pickuper öka med cirka 120 procent de tre första åren. I regeringens nya förslag ökas skattebördan med tio procent till cirka 130 procent.

    I gengäld blir inte den allmänna bilskattehöjningen av, vilket gör att från det fjärde året faller skatten ner till nuvarande nivå för dessa bilar.

    Höginblandade och helt rena biodrivmedel kommer även fortsättningsvis att vara skattebefriade, exempelvis E85, ED95, B100, HVO100 och biogas.

    E85 (etanol) och B100 (Fame, som rapsmetylester) får dessutom energiskatten nedsatt till noll för att de ska få förbättrad konkurrenskraft. Vid pump betyder det 0,40 kr lägre pris för E85 och 1,22 kr för Fame.

    Läs mer om

    Till toppen