Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 3 oktober

    Här är listan - så slår pickupskatten

    Införandet av en Bonus-Malus fordonsskatt kommer att ge kraftiga effekter på bland annat andrahandsmarknaden för bilar.

     Regeringens nya bilskatt kommer att slå hårt mot dieselbilar. Längst ner i artikeln ligger en lista med 49 personbilar och lätta lastbilar där man själv kan se hur mycket skatten höjs.
    Regeringens nya bilskatt kommer att slå hårt mot dieselbilar. Längst ner i artikeln ligger en lista med 49 personbilar och lätta lastbilar där man själv kan se hur mycket skatten höjs.

    Bonus-Malus ligger i budgeten för 2018 och kommer med stor sannolikhet att röstas igenom i riksdagen i december. Enligt branschorganisationen BilSweden kommer det att leda till flera effekter på andrahandsmarknaden.

    Idag klassas bilar med låga koldioxidutsläpp som ”miljöbilar” vilket ger dem fem års skattefrihet.

    Regeln infördes 2013 och innebär exempelvis att en Kia Ceed 1,6 CRDI diesel inte behöver skattas under de fem första åren efter inköp.

    LÄS OCKSÅ: Efter stormen – fulbilar kan komma till Europa

    Straffskatt på befriad bil

    När (och om) Bonus-Malus införs den 1 juli 2018 kommer samma bil att förlora skattebefrielsen. Istället får den en straffskatt de första tre åren vid inköp (så kallat Malus) på 2 850 kronor/år. Det fjärde året och följande år blir skatten 2 030 kronor.

    Detta förhållande gör det väldigt lönsamt att köpa en sådan bil strax före den 1 juli 2018 och därmed åtnjuta de fem första årens skattebefrielse.

    Sammantaget blir besparingen cirka 12 500 kronor.

    Det omvända gäller naturligtvis också, det blir olönsamt att köpa just den bilen efter den 1 juli 2018.

    Nedan ligger en lista med 49 personbilar och lätta lastbilar där man själv kan se hur mycket skatten höjs.

    130 procent höjning

    BilSweden förutser ytterligare en effekt. Sådana bilar som får extra hög skatt (över 140 gram CO2 per kilometer) kommer också att bli mycket efterfrågade före halvårsskiftet 2018.

    Det gäller framför allt lätta diesellastbilar, typ pickuper. Skattehöjningen på dessa blir runt 130 procent. Besparingen för exempelvis en Ford Ranger dieselautomat på 200 hk blir 9 500 kronor per år. Eftersom Malus-skatten gäller tre år blir den totala besparingen 28 500 kronor.

    LÄS OCKSÅ: Första litiumlastaren höjer prestandan rejält

    På samma sätt bör marknaden för nya supermiljöbilar och bilar som redan idag får en miljöbonus svalna betydligt. Skälet till detta är att dessa bilar kommer att få en förhöjd Bonus, som mest 60 000 kronor, efter halvårsskiftet.

    Bonus är en subvention som staten ger till dem som köper en miljöbil med utsläpp under 60 gram CO2 per kilometer. Till skillnad från Malus som ger en skattehöjning under tre år, betalas Bonus ut en gång vid inköp.

    Kan öka import

    För att den inte ska missbrukas betalas Bonus ut först sex månader efter inköpet. Annars hade det funnits en möjlighet att köpa en miljöbil, ta ut Bonus-summan och exportera bilen till ett land som gynnar miljöbilar på något annat sätt och sälja den där.

    På lång sikt riskerar Bonus-Malus att fördröja föryngringen av fordonsparken, menar BilSweden, eftersom äldre (lågskattade bilar) ökar i värde. Systemet kan också leda till ökad import av äldre bilar.

    Den positiva sidan är naturligtvis att försäljningen av laddhybrider och rena elbilar kommer att öka. Dock finns där också en begränsning. Bonus får inte överstiga 25 procent av bilens inköpspris.

    PREMIUM: Så ska du tänka inför köp av nya maskiner

    Läs mer om

    Till toppen