Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 6 december

    En rejäl laståsna utan överdriven flärd

    Utbudet av pickuper är större än någonsin med modeller som överglänser varandra med teknik. Den nya pickupen från Isuzu går delvis en annan väg som en gedigen pickup med rejäl lastförmåga.

    Den sticker inte ut men har ett fräscht utseende och är kanske rent av lite tråkig. Som enda tillverkare med bara lastbilar och pickuper på programmet har Isuzu ingen personbilsteknik att falla tillbaka på, utan krutet är lagt på driftsäkerhet och funktion.

     ATL har provkört den nya generationens Isuzu pickuper.
    ATL har provkört den nya generationens Isuzu pickuper.

    Dubbelhytt i testbilen

    På plats i förarstolen upplever man kupén som rymlig och bred med en rejäl framruta och ordentlig takhöjd. Pickupen vi provar har dubbelhytt och man har bra med plats också bak. Det känns definitivt som att det går att åka fyra vuxna i bilen, också lite längre sträckor.

     Under huven hittar man en 1,9 liters motor på 164 hästkrafter. Euro 6b klaras med hjälp av dieselpartikelfilter.
    Under huven hittar man en 1,9 liters motor på 164 hästkrafter. Euro 6b klaras med hjälp av dieselpartikelfilter.

    Inredningen är sparsmakad, men rejäl och andas kvalitet. Tyvärr saknas förvaringsutrymmen för småprylar och annat som behöver vara med när bilen används. Stort minus för avsaknad av eluttag i kupén. Till sist finner vi ett gömt i handskfacket, men det borde finnas fler.

    LÄS OCKSÅ: Amarok slår knock på marknaden

    Bland utrustningarna kan nämnas hjälp för start i backe och hjälp vid körning i utförslut, något som uppskattas när vi provar pickupen på en brant skogsväg. Bilen har backkamera, men här verkar man ha missat att ge den översikt över dragkroken som knappt går att se.

     Heltäckande flakinklädnad i plast. Ett material som gör att allt halkar omkring. Det är också lite dåligt med surrningsöglor.
    Heltäckande flakinklädnad i plast. Ett material som gör att allt halkar omkring. Det är också lite dåligt med surrningsöglor.

    Motorn är på 1,9 liter och turbo med variabel geometri med en effekt på 164 hästkrafter. Den känns pigg och tjänstvillig upp till motorvägsfart men därefter börjar det ta emot lite och motorn börjar låta lite ansträngd. En bränsleförbrukning på 0,78 liter per mil vid blandad körning är inte heller på topp utan ligger i nivå med betydligt effektstarkare pickuper. Däremot klaras avgaskrav enligt Euro 6 B utan Ad blue.

    Automatlådan växlar mjukt

    Den 6-växlade automatlådan som vår bil är utrustad med, växlar mjukt och distinkt. Där andra tillverkare jobbar med åkkomfort behåller Isuzu sin stela bladfjädrade bakaxel och verkar mena att en pickup är ett arbetsfordon som är tänkt att lasta på. Jag håller med, även om pickupen är på gränsen till hård och stötig på ojämn grusväg.

     Snygg, stilren interiör. Dock saknas rejäla förvaringsutrymmen i kupén.
    Snygg, stilren interiör. Dock saknas rejäla förvaringsutrymmen i kupén.

    LÄS OCKSÅ: ATL provkör Mercedes första pickup

    Lastförmågan imponerar. Med dubbelhytt ligger den på cirka 970 kilo, absolut toppklass. Släpvagnsvikt på 3 500 kilo är också vad man kan förvänta sig.

     Ryggstödet bak kan fällas om man behöver lasta stort.
    Ryggstödet bak kan fällas om man behöver lasta stort.

    Mitt intryck är definitivt att det är ett gediget arbetsfordon, men frågan är hur den klarar av den mördande konkurrensen på pickupmarknaden. Vår fullutrustade provbil i Viking utförande landar på ett listpris på 389 900 kronor plus moms och då ligger den besvärande nära toppskiktet prismässigt och pickuper med bättre prestanda.

     Det finns gott om plats i baksätet även om man är lite storväxt. Bra är också ISO fix fästen för barnstolar.
    Det finns gott om plats i baksätet även om man är lite storväxt. Bra är också ISO fix fästen för barnstolar.
     Bilens enda eluttag hittar vi i handskfacket. Dåligt!
    Bilens enda eluttag hittar vi i handskfacket. Dåligt!

    Isuzu Pickup

    Viking utförande

    Motoreffekt: 164 hk.

    Antal cylindrar/volym: 4/1,9 liter.

    Vridmoment: 360 Nm.

    Volym bränsletank: 76 liter.

    Transmission: 6-stegs automat, lågväxel.

    Bränsleförbrukning (blandad körning): 7,8 l/100 km.

    CO2-utsläpp: 205 g/km.

    Miljöklass: Euro 6 b.

    Tjänstevikt: 2 029 kg.

    Maxlast: 971 kg.

    Totalvikt: 3 000 kg.

    Pris: 389 900 kr exkl. moms.

    Fordonsskatt: 6 004 kr.

    Släpvagnsvikt: 3 500 kg.

    Tågvikt 6 000 kg.

    Garanti och service

    Fem år /10 000 mil nybilsgaranti.

    Tolv års rostskyddsgaranti.

    Tre års tillbehörsgaranti.

    Service: 2 000 mil/24 månader.

    LÄS OCKSÅ: Krallig pickup från RenaultLÄS OCKSÅ: Därför tvekar jättarna om elpickuperLÄS OCKSÅ: Här är listan – så slår pickupskatten

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen