Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 13 april 2017

    Därför blir diesel från ved tre gånger dyrare

    Helsingfors.

    Diesel från ved kan bli två-tre gånger dyrare än fossil diesel, enligt forskare.

     Mikko Kara, energikonsult och professor, har räknat på omvandling av ved till diesel under sju år. Och det slutar alltid med ett stort minus.
    Mikko Kara, energikonsult och professor, har räknat på omvandling av ved till diesel under sju år. Och det slutar alltid med ett stort minus. FOTO: Per Österman

    Mikko Kara är energikonsult på företaget Gaia och var tidigare professor på finska statens tekniska forskningsanstalt VTT. Han har bland annat arbetat med att projektera en dieselfabrik i Kemi med ved som råvara åt skogsägarbolaget Metsä Group och Vapo, ett stort torvföretag.

    – Det var nästan samma teknik som kinesiska Kaidi nu planerar i Kemi. Vi undersökte alla möjliga vägar från ved till diesel, bensin och flygbränsle. Vi kom fram till att det är långt från ekonomiskt möjligt, säger han.

    Varför?

    – Virkespriset är ett problem och kostnaden för den industriella processen är alldeles för hög, säger Mikko Kara.

    Efter sju års utredningar las projektet ner.

    – Jag skulle personligen inte satsa en euro i ett sådant system, säger Mikko Kara.

    LÄS MER: Kapplöpning mot dyrare diesel – Norden i tätklungan

    Flytande form

    Neste, ett annat finskt företag, omvandlar livsmedelsrester till HVO-diesel med vinst. Men Neste får då sina råvaror i flytande form vilket underlättar bearbetningen. Även Neste tittar på att omvandla ved till bränsle i ett samarbete med det kanadensiska skogsbolaget La Tuque.

    La Tuque kontrollerar stora arealer skogsmark, vilket skulle kunna få ner råvarukostnaden. Nestes forskningsledare Petri Lehmus konstaterar att priset i slutänden ändå är en politisk fråga.

    – Det finns processer som fungerar redan idag. Frågan handlar mer om de är ekonomiskt rimliga. Och det bestäms av marknaden. Vem ska investera? Det är dilemmat. Å andra sidan driver lagstiftning på åt det hållet, konstaterar han.

    Kan bli lönsamt

    På massabruket Bäckhammar i Värmland har man nyss avslutat ett test, Lignojet, som omvandlat restprodukten lignin till flygbränsle. Man konstaterar att det kan bli lönsamt. Men det kommer att ta tid.

    – Om allt rullar på kan vi ha en demonstrationsanläggning inom sju till tio år. En fullskalig produktion av jetbränsle – det är mer än tio år innan vi är där, säger Marie Anheden, Lignojets projektledare.

    “Fokuserar mer på elmotorer”

    Mikko Kara på Gaia uppskattar att det krävs ett dieselpris två-tre gånger dagens, alltså närmare 50 kronor litern, för att veddiesel ska bli konkurrenskraftigt.

    – Svenska regeringen stödjer inte biobränsle lika starkt som vi gör i Finland utan fokuserar mer på elmotorer, vilket jag tycker är klokt. Elmotorer är det som kommer nu för lätta fordon, säger Mikko Kara.

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen